Beliggenhet
Varhaug har et et aktivt næringsliv. På Tjemslandsmarka og området rundt er det i dag flere solide bedrifter, mange av bedriftene her er knytte opp mot bygg og anlegg, landbruk, matforedling og vedlikehold av bil. Næringsområdet er opparbeid med vei, vann, avløp og annen infrastruktur. Varhaug har gode samband til regionen. Med tog kommer man til Stavanger og Sandnes på under 30 minutt. Til Egersund bruker man cirka 20 minutt.
Det er òg gode veisamband via fv44 og E39 til området.
Innhold
Snr 1: 538 kvm: Stort åpent lagerrom med leddporter, i tillegg er det et uinnredet areal som kan benyttes til kontor evt lager.
Snr 2: 340 kvm: Stort åpent lager med leddporter.
Tomt
Tomten er felles med sameiet. Det foreligger vedtekter som bestemmer hver enkelt seksjonseier med tanke på bruk av eiendommen.
Standard
Bygget er oppført i 2024 av Grude Bygg. Eiendommen holder gjennomgående god standard. Innvendig takhøyde er 5,7 m i hht tegninger. I seksjonene som selges gjenstår det noe arbeid med bl.a å legge gulv mv. Dette arbeidet vil bli utført etter nærmere avtale med ny eier.
Snr. 1 skal ha evigvarende bruksrett på til sammen 4 p-plasser på østsiden av bygget og snr. 2 skal ha evigvarende bruksrett på til sammen 3 p-plasser på østsiden av bygget som vist på bilag til vedtekter.
Energimerking
Eiendommen er ikke energimerket. Det følger av forskrift om energimerking § 5 at dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått.
Adkomst
Adkomst direkte fra Tjemslandmarka.
Parkering
Parkering på felles tomt. Snr. 1 bruksrett på til sammen 4 p-plasser på østsiden av bygget og snr. 2 bruksrett på til sammen 3 p-plasser på østsiden av bygget.
Sentrale lover
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.
Dersom det avtales påkostninger/vedlikehold av leieobjektet som dekkes av utleier eller leietaker må partene selv avklare skattemessige konsekvenser, herunder avskrivningsregler og eventuelle justeringsregler for merverdiavgift med sine respektive revisorer eller advokater. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.
Leietaker er ansvarlig overfor alle offentlige myndigheter for at hans benyttelse av leieobjektet tilfredsstiller de til enhver tid gjeldende offentligrettslige krav i leieperioden.
Offentligrettslige krav knyttet til universell utforming skal besørges og bekostes av leietaker, når kravet i hovedsak kan tilbakeføres til leietakers særlige bruksformål eller den bransje leietaker driver i leieobjektet. Offentligrettslige krav knyttet til universell utforming, som ville blitt pålagt uavhengig av de alternative bruksformål som leieobjektet lovlig kan benyttes til, skal besørges og bekostes av utleier.
Utleie av eiendommen vil skje på alminnelige betingelser for leie av næringslokaler.
Ansvaret mellom partene foreslås regulert i tråd med etablert praksis i Meglerstandard utarbeidet av FFN.
Ferdigattest / Brukstillatelse
Ferdigattest/brukstillatelse: Det foreligger ikke midlertidig brukstillatelse på seksjonene pga seksjonene er ikke ferdigstilte.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og leietaker.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til leietaker på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der leietaker opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig legitimasjon. Kundetiltak av leietaker skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom leietaker opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som kontrakt inngås. Dersom leietaker er en juridisk person (AS mv.) plikter leietaker å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet i tillegg til å fremlegge firmaattest.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av oppdraget. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige avtaleinngåelser til Økokrim. Med mistenkelig avtaleinngåelse menes en avtale som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør oppdraget mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Regulering
Området er i kommuneplan avsatt til næringsvirksomhet.
Reguleringsplaner for eiendommen er forretning/industri. En mindre del av tomten er ligger i område for flomfare.
Ansvarlig megler
Anita Christine Solland
Matrikkelinformasjon
Kommunenr: 1119
Gårdsnr: 53
Bruksnr: 338
Seksjonsnr: 1
Kommunenr: 1119
Gårdsnr: 53
Bruksnr: 338
Seksjonsnr: 2