Kort om eiendommen
Eiendommen er en kombinert eiendom med 8 stk leiligheter og næringslokale med restaurant i byggets 1 etasje. Det er en trebygning fra 1900 tallet, rehabilitering i 2000. Næringsarealet rehabilitert/bruksendret i 2016. Areal bygning 435 kvm. Består av 3 etasjer + loft. Eiendommen er fult utleid, 1 etasje er utleid til Akbas Invest AS med en leiekontrakt som utløper i juli 2035, med opsjon på 5 år. Boligdelen i 2 og 3 etasje er det en forvaltningsavtale med Link Boligutleie AS som løper til 2026. Sum årlig brutto leie kr 2.004.000 + mva.
Beliggenhet
Eiendommen har en meget profilert og god beliggenhet i Stavanger sentrum. Eiendommen ligger på hjørnet med Mediegården – gamle Stavanger Aftenblad bygget. Nærmeste nabo er også Bolia, slakter Idsøe. Nytorget og Pedersgata ligger få minutters gange unna.
Innhold
1. etg: Restaurant med kjøkken, toaletter. Egen inngang til leiligheter.
2. etg: 4 stk leiligheter.
3. etg: 4 stk leiligheter.
Loft.
Tomt
Det er en mindre bakgård.
Standard
Bygningen er en eldre trebygning fra tidlig 1900-tallet. Bygningen innbefatter 4 etasjer hvor plan 1 benyttes som næringslokale, plan 2 og 3 som leiligheter og loftsetasjen som internt
lager. Siste store rehabilitering gjennomført i 2000, henholdsvis overflater, fast inventar og våtrom. Næringslokale på plan 1 rehabilitert/bruksendret i 2016. Ny bunnplate i næringslokalet i 2023.
Bygningen er etter alt å dømme fundamentert med naturstein eller teglstein. Bunnplaten er iht opplysninger dra eiers representant ny fra 2023 hvor eksisterende gulvmasser ble
pigget og nytt ble lagt.
Taket er et saltak med vinkel, flatt topp parti med beslag. Taket er belagt med skiferstein og tilhørende beslag i overganger og vinkler. Takrenner i antatt sink. Undertak med treplater.
Det er ukjent om taket er isolert, men antas å ikke være det. Bæring med taksperre i både eldre kvadratiske profiler og nyere rektangulære profiler. Alder på tekking er ukjent. .
Ytterveggene er lettvegger av bindingsverk, utvendig kledd med horisontale trebord. Innvendig platekledd. Vinduene har datomerking fra 1999 i leilighetene og ukjent år for næringslokalet.
Innvendig standard har normal grei standard. Våtrommene er fra antatt 2000. Sanitærutstyret i bygget er primært fra rehabiliteringen gjennomført i år 2000. Spillvann og overvann er lagt i MA støpejerns rør og forbruksvann er lagt i kobberrør. Bygget er utstyrt med eget vaskerom. Vaskerom er utstyrt med varmtvannsberedere, vaskemaskin og tørketrommel.
På et generelt grunnlag fremstår bygningsmassen funksjonell til sitt bruk. Loftsetasjen har et ubrukt potensiale som kan være hensiktsmessig å utvikle.
Leilighetene er utstyrt med egne Flexit kjøkkenaggregat som leverer balansert ventilasjon i leilighetene. Næringsareal er utstyrt med et eget aggregat som leverer balansert ventilasjon. Ventilasjonsprinsippet benyttet er tilluft i spiseri og avtrekk på kjøkken. Fettholdig avløp fra restaurantkjøkken er tilknyttet fettutskiller som driftes av leietaker. Fettutskiller og ventilasjonsaggregatet til næringsdelen er plassert i utebod under trapp. Brannskap er plassert i fellesareal.
De elektrotekniske installasjonene i bygget er fra 2000 i leiligheter og i hovedsak fra 2016 i næringslokalet. Videre er det utført enkelte utskiftinger opp gjennom årenes løp.
En ny (2016) hovedfordelingen er plassert i spiseområdet i næringslokalet i 1. etasje og er etablert som et frittstående modulskap i stål. Inneholdende en hovedbryter av merket Chint
pålydende 250 ampere og innstilt på 125 amper. For utgående stigeledninger/ kabler er det benyttet vern, fordelingen inneholder også mindre kombivern for forbrukskurser. Videre
er det plassert en eldre hovedfordeling i bod 1. etasje for de respektive leilighetene med hovedsikring av merket ABB pålydende 125 ampere. samt vern og kombivern for de aktuelle
kursene.
Belysningen i bygningens leiligheter er utført med forskjellige lyskilder som PL-rør, halogen, E14/E27-sokkel med forskjellige typer energibesparende pærer, T8-lysstoffrør også
videre. Belysningen er etablert i himling, nedhengende og på vegg. Belysningen stammer i all hovedsak fra rehabiliteringen i 2000. Belysningen i næringslokalet er utført med innfelt
armaturer med led og nedhengende lamper med E27 sokkel og stammer fra rehabiliteringen i 2016, samt noe eldre belysning med T8-lysstoffrør. Det er benyttet elektriske
markeringslys som rømningsanvisning i bygget.
Oppvarmingen er utført med elektriske panelovner og varmekabler på bad i de respektive leilighetene. Oppvarmingene stammer hovedsakelig fra de respektive rehabiliteringene.
Det er etablert eldre røykvarslere i leiligheter, mens det er kombinert nødlys- og brannalarmanlegg i næringslokalet. Det er fiber i bygningen og TV. Wifi er opplyst at er levert av Lyse, mens TV-kanaler er levert av Altibox. Bygningen har kodelås på dører.
Energimerking
Eiendommen er ikke energimerket. Det følger av forskrift om energimerking § 5 at dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått.
Parkering
Eiendommen er omgitt med flere parkeringshus i umiddelbar nærhet, som Jorenholmen, Oljemuseumet og Valberghallen. Korttidsparkering rett utenfor slakterbutikk Idsøe. Eiendommen ligger ca. 10 minutts gange fra jernbanestasjonen / Byterminalen og dekkes dermed greit av kollektivtilbudet.
Overtakelse
Etter nærmere avtale.
Sentrale lover
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.
As is -klausul: Selskapets hovedaktivum Eiendommen og Selskapet for øvrig overtas som den/det er , jfr. avhendingsloven § 3-9 og kjøpsloven § 19. Kjøper fraskriver seg, så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av kjøpsloven § 19 (1) bokstav a, b og c, avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.
Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 18 måneder etter overtakelse.
Informasjonen i denne salgsoppgaven med vedlegg er mottatt fra selger / takstmann og forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommene forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv kontrollerer eiendommenes tekniske tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår leiekontrakter og annen relevant informasjon om eiendommene.
Alle opplysninger i denne salgsoppgaven med vedlegg er tilrettelagt og bearbeidet av megleren etter beste skjønn, men megleren kan ikke ta ansvaret for at informasjonen er riktig eller fullstendig. Enhver som investerer i næringseiendom, må på egen hånd forsikre seg om at opplysningene er riktige og fullstendige. Megleren fraskriver seg ethvert ansvar for tap som følge av opplysninger som er misvisende, feilaktig eller ufullstendig, samt tap som på annen måte måtte oppstå som følge av investeringen.
Selger er ikke kjent med ufullstendigheter eller feil i rapporter e.l. som er utarbeidet av tredjemann.
Selger gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for Kjøper opp mot forurensing i grunn, forhold av arkeologisk interesse eller grunnforholdene på eiendommen i sin alminnelighet.
Det gjøres oppmerksom på regler om avskrivning av faste tekniske installasjoner i avskrivbare bygninger. Partene har selv ansvaret for å sette seg inn i regelverket og konsekvensene av dette. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.Kjøpekontrakt utarbeidet av Forum for Næringsmeglere skal benyttes i denne transaksjonen. Med mindre den enkelte interessent i sitt kjøpstilbud tar spesielle forbehold eller angir konkrete endringer av ordlyden i denne kontrakt, vil man ved aksept av kjøpstilbud fra selger ha inngått avtale med utgangspunkt i denne kjøpekontrakt.
Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Selger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av kjøpere.
Det er ingen ansatte eller lønns- og pensjonsforpliktelser i selskapet.
Ferdigattest / Brukstillatelse
Det er utstedt ferdigattest den 04.07.2022 på bruksendring 1 etg til restaurant og leilighetshotell i 2 og 3 etasje. At slike tillatelser/ attester eksisterer gir ingen garanti for at det ikke senere er utført arbeider som ikke er byggemeldt/godkjent. Det er ikke originale attester eller tegninger grunnet brann i byarkivet.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og kjøper.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til kjøper på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der kjøper opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig leg. Kundetiltak av kjøper, skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom budgiver opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som bud inngis. Dersom kjøper er en juridisk person (AS mv.) plikter kjøper å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet. Firmaattest eller fullmakt må fremlegges samtidig som det inngis bud.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Med mistenkelig transaksjon menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende motmeglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Budgivning
Det forventes at salgsoppgaven med vedlegg gjennomgås grundig. Avvik fra vilkår og betingelser i dette prospektet skal tydelig fremkomme av ethvert bud.
Bud må inngis skriftlig og minst inneholde budgivers navn og kontaktinformasjon, budets størrelse, frist for selger til å akseptere budet (akseptfrist), ønsket overtakelse samt eventuelle forbehold. Bud må inngis av korrekt person i henhold til firmaattest eller ved fullmakt.
Budet må beskrive finansieringen av transaksjonen og eventuelt indikere en ønsket tidslinje og plan for due diligence.
Det må angis den pris som bys for Eiendommen i form av brutto eiendomsverdi før justering for latent skatt , dvs. kostnaden ved redusert avskrivningsgrunnlag som følge av at Eiendommen erverves ved kjøp av Selskapet. Kjøper må selv beregne verdien av latent skatt før bud inngis. Dersom det ikke beregnes latent skatt forutsettes det at budet er netto eiendomsverdi.
Eventuelle forbehold må klart fremkomme av budet.
Det tas utgangspunkt i en åpen budrunde hvor selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud uten nærmere begrunnelse, åpne for forhandlinger med en eller flere budgivere, tilrettelegge for flere budrunder, terminere salgsprosessen etc. Megler kan formidle avslag eller aksept på vegne av selger.
Lov om eiendomsmegling § 6-10 fravikes, herunder forskriftenes § 6-2, 6-3 og 6-4 som blant annet omfatter regler for budgiving og innsyn i opplysninger om bud og budgivere. Etter at handel har kommet i stand, kan Kjøper på forespørsel få kopi av budjournalen, men hvor budgiverne er anonymisert.
Vedlegg til salgsoppgaven
Grunnbok
Leiekontrakter
Offentlig opplysninger
Selskapsopplysninger
Diverse
Megler har ikke besiktiget leilighetene.
Regulering
Reguleringsplan: Bolig/forretning/kontor.
Det er detaljregulering for Verksgata mellom Klubbgata og Langgata, plan vedtatt 01.02.2025. Se plan med ID 2755. Fv. 447 Verksgata, Verksalmenningen og Havneringen til Haugesundsgata skal legges til rette med kollektivfelt. På Havneringen, strekningen fra Elkjøp-bygget (gnr/bnr 55/808) til DSD-bygget (gnr/bnr 55/180) skal det tilrettelegges snuplass for busser og 3 bussholdeplasser. Ved regulering av Klubbgata til kollektivtrase skal reguleringsplanen omfatte hele gateløpet mellom bygningsfasadene, inkludert torg og parkarealer langs gata. Gata skal tilrettelegges som et sammenhengende byrom med bruk av trær og annen vegetasjon og åpning av Skolebekken.
Ved regulering av Olav V s gate skal planen omfatte hele byrommet mellom bygningsfasade og vannet. Planarbeidet skal legge til rette for promenade og vegetasjonsbelte langs Breiavannet i sammenheng med trafikkanlegget.
Eiendommen ligger i kommuneplaner i hensynsone for flomfare, båndlegging kulturminneloven og bevaring kulturmiljø.