Kort om eiendommen
Bebyggelsen på eiendommen består av et næringsbygg som er oppført med tre etasjer. Byggeår: antatt 1954, renovert på 1970 tallet. Bygget er oppført som et forretningsbygg.
Sum brutto areal for seksjon nr.6 utgjør ca. 148 m2 som fordeler seg som følger:
2 etasje: ( venterom, tannlegekontorer, personalrom ) 123 m2
Kjeller: (lager/ kartotek) 25 m2
Sum 148 m2
I tillegg til ovennevnte arealer kommer fellesarealer.
Beliggenhet
Seksjonen ligger midt i Sandnes sentrum. Storgata er den nærmeste parallell gata til Langgata på vestsiden.
Innhold
1. etg.: Egen inngang direkte fra gatenivå.
2. etg.: Venterom, resepsjon, gang, kontor, hvilerom med utg til felles trappegang, toalett, røntgenrom, behandlingsrom med lab og sterilrom.
Felles takterrasse. 2 boder i u.etg.
Bebyggelse
Eiendommen som selges er seksjon nr 6 i Sameiet Storgt. 35, som er et næringsbygg beliggende i Sandnes Sentrum. Det er en felles tomt på 421 kvm. Felles takterrasse.
Standard
Seksjonen har blitt benyttet som et tannlegekontor. Seksjonen har enkel standard, renovering må påregnes. Varmepumpe.
Energimerking
Eiendommen er ikke energimerket. Det følger av forskrift om energimerking § 5 at dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått.
Adkomst
Adkomst med både direkteinngangen og inngang via hovedinngang er fra Erling Skjalgsons gate.
Parkering
Det medfølger ingen parkering til seksjonen.
Overtakelse
Etter avtale
Sentrale lover
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.
Eiendommen og dens tilbehør overtas «som den/det er», jfr. avhendingsloven § 3-9.
Kjøper fraskriver seg, så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.
Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 18 måneder etter overtakelse.
Informasjonen i denne salgsoppgaven med vedlegg er mottatt fra selger / takstmann og forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommene forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv kontrollerer eiendommenes tekniske tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår leiekontrakter og annen relevant informasjon om eiendommene.
Alle opplysninger i denne salgsoppgaven med vedlegg er tilrettelagt og bearbeidet av megleren etter beste skjønn, men megleren kan ikke ta ansvaret for at informasjonen er riktig eller fullstendig. Enhver som investerer i næringseiendom, må på egen hånd forsikre seg om at opplysningene er riktige og fullstendige. Megleren fraskriver seg ethvert ansvar for tap som følge av opplysninger som er misvisende, feilaktig eller ufullstendig, samt tap som på annen måte måtte oppstå som følge av investeringen.
Selger er ikke kjent med ufullstendigheter eller feil i rapporter e.l. som er utarbeidet av tredjemann.
Selger gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for Kjøper opp mot forurensing i grunn, forhold av arkeologisk interesse eller grunnforholdene på eiendommen i sin alminnelighet.
Det gjøres oppmerksom på regler om avskrivning av faste tekniske installasjoner i avskrivbare bygninger. Partene har selv ansvaret for å sette seg inn i regelverket og konsekvensene av dette. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.
Kjøpekontrakt utarbeidet av Forum for Næringsmeglere skal benyttes i denne transaksjonen. Med mindre den enkelte interessent i sitt kjøpstilbud tar spesielle forbehold eller angir konkrete endringer av ordlyden i denne kontrakt, vil man ved aksept av kjøpstilbud fra selger ha inngått avtale med utgangspunkt i denne kjøpekontrakt.
Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Partene må selv foreta avregning av kommunale avgifter, felleskostnader samt eventuelle feste-/leieinntekter og lignende i forbindelse med oppgjøret. Megler foretar ingen pro & contra pr. overtagelsesdato.
Selger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av kjøpere.
Ferdigattest / Brukstillatelse
Det er utstedt ferdigattest den 06.11.1979 for byggetrinn 1, Storgata 35. At slike tillatelser/ attester eksisterer gir ingen garanti for at det ikke senere er utført arbeider som ikke er byggemeldt/godkjent. Det foreligger byggetillatelse om innredning til tannlegekontor for denne seksjonen, datert 15.11.1971.
Bygningen er blitt endret og påbygd i flere omganger gjennom tiden, men det finnes ikke dokumentasjon på tiltakene. originale bygningstegninger finnes ikke.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og kjøper.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til kjøper på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der kjøper opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig leg. Kundetiltak av kjøper, skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom budgiver opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som bud inngis. Dersom kjøper er en juridisk person (AS mv.) plikter kjøper å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet. Firmaattest eller fullmakt må fremlegges samtidig som det inngis bud.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Med mistenkelig transaksjon menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende motmeglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Budgivning
Bud må inngis skriftlig og minst inneholde budgivers navn og kontaktinformasjon, budets størrelse, frist for selger til å akseptere budet (akseptfrist), finansieringsplan samt eventuelle forbehold.
Bud må inngis av korrekt person i henhold til firmaattest eller ved fullmakt.
Selger har rett til å ignorere eller avslå ethvert bud, uten begrunnelse. Megler kan formidle avslag eller aksept på vegne av selger.
Vedlegg til salgsoppgaven
– Offentlig informasjon fra kommunen
– Grunnbok
– Tinglyste heftelser og rettigheter
– Seksjoneringsbegjæring
– Siste årsregnskap sameiet
– Sameievedtekter
Diverse
Andel Egenkapital for snr 6 kr 25.000 pr 311224. Fellesutgifter betales akonto kr 16 000 for 2025 av snr 6 (Skaaland). Fellesutgifter er inkl komm abonnement + andre kost, forbruk vann/avløp, strøm/renhold. Felles kostnader varierer fra år til år. Egenkapital for sameiet pr 31.12.2024 var på kr 253.771,-. Oppgraderinger blir fakturert årlig eller forskuddsvis.
Byggeår er usikkert, men det antas at deler av bygningen er oppført ca. 1954.
Det gjøres oppmerksom på at seksjonen ikke vil bli ryddet eller rengjort ytterligere, utover slik den fremstår på visning, før overtakelse.
Regulering
Eiendommen ligger i et område regulert til sentrumsformål. Plan 202414 – detaljregulering for St.Olavs gate – Langgata nord under arbeid.