– Forbrukerne endrer kjøpsvaner veldig raskt akkurat nå. Når det blir enklere og raskere å kjøpe varer på nettet, må fysisk handel fylle en større funksjon enn bare ren kjøpelyst. Det handler om å skape unike opplevelser, sier Stein-Egil Gammelsrød, handelsanalytiker og produkt-og markedsdirektør i Visma Retail.
Konkurransen fra netthandelen øker presset på butikkene samtidig som forbrukerne har stadig høyere forventninger. For å tiltrekke kunder må butikkene utfordre seg selv og tørre å tenke i nye baner. Det viser en trendanalyse fra Visma Retail basert på inntrykk fra verdens største retailmesse i New York.
Her kom det tydelig frem at detaljhandelsaktørene er i rask utvikling for å imøtekomme de nye kravene til forbrukerne.
– Vi ser at butikkene er nødt til å bli mer kreative for å lokke til seg kunder. Det kan handle om alt fra å bruke «augmented reality» eller morsomme events i butikkene, til å tilby ekstremt kvalitativ og personlig service, sier markedsdirektøren.
Overraskelser
En tydelig trend fra New York er å tilby uventede tjenester i butikkene. I USA lokker motekjeden American Eagles Outfitters til seg studenter ved å ha vaskemaskiner tilgjengelige i butikkene, mens sengekjeden Casper har laget et eget “Snooze room” der kundene kan bestille tid for å ta seg en liten dupp.
Personlig service er et av de viktigste fortrinnene til den fysiske handelen, og mange aktører prøver ut nye metoder for å forbedre kundemøtet. Flere butikker velger å tilby personlige selgere eller et hjemmebesøk av en personlig stylist.
Ny teknologi bidrar også til å ta kundemøtet til nye høyder. Noen aktører bruker teknologi der ansatte for eksempel får en automatisk varsling på mobilen når en kunde ønsker hjelp ute i butikken. Kunden kan dessuten velge å sende et bilde av seg selv, slik at den ansatte raskt kan finne riktig kunde og tilby hjelp.
– I takt med at forventningene øker blir det avgjørende for detaljhandelen å tørre og komme forbrukerne i møte. Det blir veldig spennende å følge strategiene i norsk handel framover. Det handler om å være fleksibel og virkelig lytte til kundene sine, avslutter Gammelsrød.
De fem største retailtrendene i 2018:
- Butikk 2.0: De fysiske butikkene som fornyes i takt med forbrukernes økende forventninger er de med best sjanse til å overleve framover.
- Stor eller liten: Mens de største aktørene blir enda større, oppstår det samtidig en etterspørsel etter mindre aktører som kan tilby et smalt varesortiment til smale målgrupper.
- Data, data og data: Det har lenge vært viktig å samle inn data. Nå blir det kritisk å kunne utnytte all den informasjonen man samler inn på en smart måte, samtidig som man følger lover og regler.
- Den fragmenterte målgruppen: Forbrukerne blir mindre og mindre lojale mot butikker og varemerker. Nå kreves det mer enn bare rabatter og tilbud for å lokke kunder tilbake.
- Eksperimentell retail: For butikkene handler det nå om å våge å eksperimentere og prøve seg fram med forskjellige konsepter med ny teknologi og nye samarbeidspartnere.