– Brynseng fremstår i dag som en svært nøktern og ganske sliten stasjon, og vi ser gode muligheter for å utvikle både T-baneanlegget og byrommet omkring stasjonen, skriver Sporveien i en pressemelding.
I høst har tre arkitektkontor laget løsningsforslag for en helt ny stasjon. Forslagene er vurdert av en intern evalueringsgruppe der også Ruter deltar. Etter evalueringsgruppens oppfatning har de tre forslagene til sammen gitt en bred og god belysning av mulighetene på stedet. Oppgaven er tolket på svært ulik måte, og det har gitt utkast med store forskjeller i overordnet grep og arkitektonisk identitet.
Gruppen har kommet fram til at MDH arkitekter har det beste bidraget for oppgradering av Brynseng stasjon. Deres løsning viser hvordan stasjonen kan inngå som et sentralt og vitalt element i det store bylandskapet, samtidig som den utfordrer skillet mellom T-banestasjonen og andre offentlige arealer.
– Sporveien skal nå utvikle forslaget videre, og vi tar utgangspunkt i at MDH arkitekter har et interessant hovedgrep med bruk av taket på midtplattformen til fotgjengerareal med sykkelparkering. De løsningene vi til slutt velger vil inngå i forprosjektet for oppgradering av bane- og stasjonsanlegget, som skal være ferdig i juni 2018, skriver de videre.