– Vi overtar DNBs lokaler på bakkeplan, de skal fortsatt ha rådgivningskontor i andre etasje. Dette blir vårt åttende planleggings- og bestillingspunkt i Norge, og det sjette på Østlandet, sier administrerende direktør Carl Aaby i Ikea Norge.

Lokalet de har sikret seg måler 270 kvadratmeter. Der skal kunder kunne se og ta på enkelte varer og få veiledning til å tegne, planlegge og bestille for eksempel et kjøkken. Det er DNB Næringsmegling som har vært rådgiver for utleier DNB.

– Vinkelgården er en fantastisk lokalisering med om lag 12 millioner forbipasserende årlig. Vi gleder oss stort til å åpne dørene, sier Aaby.

Det de kaller planleggings- og bestillingspunkt er i realiteten et utstillingslokale der kundene ikke får kjøpe en eneste vare, de kan bare bestille. Disse punktene er ledd i ønsket om å være der folk er og ikke minst for å ta opp kampen mot netthandel.

– Kundenes handlemønster og forventninger er i endring, særlig i storbyer. Færre bruker bil, flere bor alene på mindre plass, netthandelen øker og man forventer rask levering. Vi skal komme nærmere kunden og møte behovene deres uansett om de møter oss fysisk, digitalt eller begge deler samtidig, poengterer Aaby.