I gaten Skostredet 14 i Bergen sentrum finner du et nyåpnet hotell som både har tatt lokalbefolkningen og internasjonale gjester med storm. 41 rom, alle i ulikt design og størrelse, tydelig franskinspirert. I tilknytning til hotellet ligger Brasserie Cherie, som serverer klassiske franske retter basert på sesongens beste råvarer.
Andreas Wassbjer, partner og medeier av Charmante, forteller at gaten har blitt en møteplass for gastronomiske opplevelser og et sted folk går for å spise og drikke godt. Sammen med Frank Ditalroche, som er hovedeier av Hôtel Charmante har de fem andre spisesteder i Skostredet, og det var nå naturlig å etablere et hotell.
– Vi ønsket å utvide gjestfriheten etter at restaurantene stenger, og bygge noe Bergen ikke hadde fra før, et helt spesielt og trendy hotell.
Siden hotellet åpnet i september har det hatt full score på Hotels.com, og ligget mellom 9,6 til 9,9. Ifølge hotelldirektøren, Renate Morild, finnes det ikke maken i Norge og et fåtall i Skandinavia.
– Når du kommer til oss får du en følelse av å reise tilbake i tid, du sjekker ut av den virkelig verden fra alt mas og sjas, og trer inn i en ny verden. Det gir en følelse av å være i utlandet, der alt er designet i fransk ånd, fra rom, mat til ulike konsept, sier hun og legger til at teamet har gjort alt selv.
Det har skapt noe som manglet i byen.
– Vi tenker helhetlig i utviklingen av gaten, da vi ønsker at alt skal gi synergier til hverandre. I utgangspunktet trengte vi ikke flere hoteller i Bergen, men vi hadde behov for en fransk restaurant, og ettersom vi ønsket å gjøre noe helt spesielt og at våre gjester skulle få følelsen av å tre inn i en annen verden, var det riktig å kombinere det med et hotell, sier Wassbjer, som for øvrig tror at tidlig 1900-tallet i Paris må vært noe av den beste tidsepoken å leve i.
Kombinasjonen av det liberale, designet, champagnen og viben, fascinerer han.
Suksess fra dag én
Ut ifra bookingene er det tydelig at Brasserie Cherie var noe bergenserne ønsket seg. Der har det vært fullbooket siden åpning. Wassbjer forteller at de hentet inn Morten Tungesvik som kjøkkensjef, han har jobbet på en del stjerne-restauranter før, og serverer skikkelig brasseriemat.
– Takket være hans gode navn og renommé fikk vi en kick start på prosjektet. Dette har også gjort at flere har besøkt hotellet, sier han fornøyd.
Hotelldirektøren har flere planer for hotellet. De skal fortsette å utvikle konseptet innen food & beverage, få private rom og et chambre separee til spesielle anledninger. De ser også på muligheten til å utvikle flere rom og spisesteder.
– Dette er både et staycation hotell for det lokale markedet, og en opplevelse for internasjonale gjester som ønsker seg noe annerledes og gjerne et hemmelig rendez-vous. Vi har også en del møter her, bedriftsmiddager og mindre konferanser. Gjestene liker seg godt hos oss, og mange synes det er deilig å komme seg ut i et annet miljø enn det ordinære konferansehotellet, avslutter hun.