I dag åpner Scandinavian Photo over 1.000 kvadratmeter med alt innen foto, video og lyd – i det som kalles Tech hall i varehuset Steen & Strøm i Oslo. Fotokjeden som omsetter for 900 millioner i Norge, Sverige, Finland og Danmark, gjør med dette sin største investering i Norge når de flytter fra Møllergata der de har holdt til i mange år.

Mange har spådd foto- og videobransjens død, men det avviser administrerende direktør Anders Halvarsson i Scandinavian Photo.

– Særling da smarttelefonene kom. Men bransjen lever og er inne i en mer spennende tid enn på lenge. Vi håper satsingen vil øke omsetningen i Norge fra 230 til rundt 300 millioner kroner, sier han i en pressemelding.

En del av kundene er fortsatt hobbyfotografen med natur og dyr i sikte. Nå seiler også en ny gruppe opp som nye kunder.

– Mange skal skape innhold til mange plattformer, noen gjør det for egen del og noen for andre selskaper. Alt fra filmer til sosiale medier til bilder på nettsider. Mange av disse kundene blir mer og mer profesjonelle og trenger bedre og mer utstyr, poengterer han.

Nå ser han frem til å bli en del av alt som skjer på Steen & Strøm.

– Vi skal ikke bare sitte og vente på kundene. De skal trekkes hit av arrangementer og aktiviteter. Her har vi også tre studioer, for foto, video og lyd. De ansatte har også gått på barista-kurs, for å kunne selge kaffe i tech-baren. Her er vi midt i alt som skjer, sånn at nye generasjoner kan finne oss, sier Halvarsson.

For Steen & Strøms-sjef David Wilkinson er dette valget strategisk viktig og med på å reposisjonere Steen & Strøm, som er mest er kjent for sminke og mote.

– Scandinavian Photo er den rette partneren til å drive Tech-hallen. De har stor kompetanse og er spesialister på det de driver med. Teknologi blir en stadig større del av alles liv. Da er det også naturlig at det blir en større del av Steen & Strøm, og tilbudet vi har til våre kunder, sier Wilkinson som lenge har tenkt å lansere en Tech-hall i varehuset.