– Ordningen er allerede flittig brukt. Ved å inkludere spisestedene i Oslobukta i vår lunsjavtale bidrar vi til å videreutvikle et mangfoldig tilbud i nærmiljøet, samtidig som vi kan gi våre ansatte et variert lunsjtilbud. I tillegg har det vært viktig for oss å tenke nytt om hvordan vi kan utnytte hele bygget og arealer som har stått ubrukt deler av dagen, sier administrerende direktør Sjur Gaaseide.
I dag har de ansatte åtte restauranter å velge mellom, og får etter planen tilgang til de resterende 42 spisestedene om kort tid. Det er Carucel Eiendom som har sørget for å få avtalen på plass.
– Det betyr mye for leietakerne når en så stor aktør supplerer lunsjtilbudet til de ansatte utover personalrestauranten. Nå håper vi at flere av kontorene i området melder seg på. Målet er at alle de 20.000 som daglig har sin arbeidsplass i Bjørvika skal bli en del av ordningen, sier investeringsdirektør Caroline Krefting i Carucel Eiendom.
Løsningen fungerer slik at de ansatte bestiller lunsj via en egen QR-kode, og maten blir klar i løpet av få minutter. Ifølge Krefting er det et mål for utleieren å gjøre overtidsmat til en naturlig del av tilbudet på sikt.
Ifølge ferske tall endte omsetningen i Oslobukta på over 1,6 milliarder kroner i 2023. De næringsdrivende i området fikk med det en samlet omsetningsvekst på 10,2 prosent sammenliknet med året før. Alle lokalene på bygulvet er nå fullt utleid.
– Etter pandemien har vi sett en veldig positiv utvikling i omsetningen hos leietakerne. Det er nå et yrende folkeliv i Oslobukta, og vi har kommet godt på vei med å skape den destinasjonen vi har sett for oss, sier Krefting.
I analyser gjennomført av Opinion for eiendomsselskapet går det frem at tre av fire i Stor-Oslo har besøkt Oslobukta det foregående året – og særlig av de under 40 år.
– Vi skal fortsette å utvikle området. Det store flertallet av de som bor her er godt fornøyde med handelstilbudet. De besøkende svarer at de vil ha enda mer liv i form av festivaler, konserter og markeder, påpeker Krefting.