1. februar åpner dørene til Northland Stortorvet, en ny kaffe- og matbar. Northland har frem til nå vært en baguette-spesialist lokalisert på norske flyplasser, men når konseptet åpner i hovedstaden skal kundene bli møtt av dyktige baristaer og et bredt utvalg matretter av høy kvalitet.

– Om det er en ting vi er gode på så er det convenience. Med åpningen av Northland på Stortorvet ønsker vi å skape en ny standard for kaffe- og matentusiaster i storbyen, sier Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway.

Videre forteller Hjortdahl at Northland på Stortorvet kan anses som en «testlab» hvor de videreutvikler konseptet i nye retninger for å evaluere hvilke elementer som kan overføres til eksisterende og fremtidige lokasjoner.

Skal tilfredsstille ulike behov

Med åpningstider fra 07:00 til 23:00, og konseptets sentrale beliggenhet, skal Northland møte kundenes behov gjennom hele dagen. Konseptet deles inn i en «grab & go»-sone samt en større sone med bord og sittegrupper for servering.

– Alle gjester er velkomne på Northland Stortorvet. Konseptet er likevel spesielt utviklet for de som ønsker å kjøpe med seg mat og drikke på farten, de som trenger en rask pauseplass i hverdagen, og gjester som vil nyte mat og drikke i hyggelige og sosiale omgivelser, fortsetter Hjortdahl

Matrettene vil også være tilgjengelig for levering via Wolt, kort tid etter åpningsdato.

Et utvalg produkter fra Northland Stortorvet.

På menyen skal du finne et bredt utvalg påsmurt brødmat, salater, pizza, snacks, men også frokostalternativer som grøt og frukt. De utnevnte signaturproduktene er imidlertid Kolonihagen-baguetten Langgang, ulike varianter av Nýr, og Pizza Bianca toppet med potet.

Men også drikkemenyen skal levere på kundenes forventninger. På Northland vil kundene få tak i økologisk kaffe fra Kjeldsberg, lokal pils fra Schous bryggeri, taptails, Sparkling favoritter fra Kolonihagen, med mer.

Kolonihagen er en av de viktigste leverandørene til Northland Stortorvet og står bak både drikkeprodukter og en rekke råvarer benyttet i menyen. Selskapet jobber for dyrevelferd, jordhelse og ansvarlighet i hele verdikjeden og beskriver deres produkter som «økologisk eller bedre».

– Visjonen vår i Kolonihagen er å få bedre mat ut til flere mennesker. At nye steder som Northland ønsker å sette våre produkter på menyen muliggjør nettopp dette, og det er vi veldig glad for, sier Benedicte Felix, salgs- og markedssjef i Kolonihagen.

Signaturprodukt: Langgang, en baguette bestående av kun Kolonihagen-produkter

Tar viktige grep for å redusere matsvinn

– Gjennom samarbeid med matredder-appen TooGoodToGo og ikke minst en nøye gjennomtenkt sammensetning av meny og råvarer, jobber vi for å redusere matsvinn i alle ledd, påpeker Hjortdahl.

Matrettene på menyen består av et begrenset antall råvarer, hvor fokuset har vært å ta i bruk ingredienser som kan benyttes i flest mulig retter. Et eksempel på dette er det økologiske og dyrevernmerkede nisjeproduktet Nýr, en syrlig ferskost fra Grøndalen Gårdsmeieri i Nes. Nýr blir servert som en form for yoghurt med ulike toppinger, benyttes i frokostgrøten, men også i to ulike desserter – deriblant Nýr brûlée.

Selger kunst

Fra åpningsdatoen vil kunstverk av Rino Larsen være på utstilling i lokalet. Disse er ikke bare til stede for kundenes beundring, men også til salgs gjennom QR-koder plassert ved de energiske og fargerike bildene.

Hjortdahl røper at neste kunstner tar over stafettpinnen allerede fra mai og at dette er en fin mulighet til å løfte både små og store aktører, samtidig som rulleringen av kunstverk vil bidra til å sette et unikt preg på kaffe- og matbaren.

Kunstverk av Rino Larsen på utstilling og til salgs i lokalet.