– Vi er lidenskapelig opptatt av bærekraft. Ikke bare jobber vi hele tiden for at flere skal velge tog, men vi ønsker også å gi våre ansatte en best mulig kontorhverdag. Proptech-løsningen fra BLDNG.ai optimaliserer bruken av våre lokaler, og gjør det enklere å ta de riktige beslutningene, sier Morten Stray Floberghagen, direktør for Jernbaneeiendom i Bane NOR.
Kontinuerlig lastes det opp data fra hundrevis av sensorer i kontorlokalene til Bane NOR. Capgemini bistår med å presentere sensordata fra dataplattformen til BLDNG.ai. Dataene analyseres og videresendes i sanntid til presentasjonslaget som Capgemini har bistått Bane NOR med å utvikle. Sammen med historiske data fra dataplattformen til BLDNG.ai gir dette et bedre beslutningsgrunnlag som sikrer optimal utnyttelse av kontorfasilitetene.
– Vår rolle har vært å presentere data på en god måte fra alle byggsensorene hos Bane NOR, både i sanntid og for historisk analyse. Eiendomsforvalteren kan nå ta mer datadrevne beslutninger for optimal utnyttelse av etasjer og møterom. Løsningen gjør det enklere å sikre bærekraftig drift av bygget, sier Håkon Lenschow, sjefskonsulent i Capgemini.
Et grønt skifte krever et digitalt skifte
Bane NOR Eiendom startet allerede i 2019 sin reise med å gjøre sine bygg smartere. Erfaringene så langt på hovedkontoret i Oslo har gitt besparelser i millionklassen – og lavere klimaavtrykk. Sensorer i mer enn 200 rom, soner og etasjer samler inn data om bruken av lokalene. Det har gjort det mulig å samlokalisere to enheter i Oslo. I neste fase vil Bane NOR vurdere å utvide løsningen til også å hente inn data på luftkvalitet og temperatur. Det vil gjøre det mulig å optimalisere inneklima og samtidig spare strøm.
– Bane NOR har forstått at et grønt skifte også krever et digitalt skifte. Proptech-løsningen vår forenkler eiendomsdriften og optimaliserer arealer. Hver dag er vi med å skape bærekraftig vekst. Det er vi stolte av, sier Steffan Thorvaldsen, CEO i BLDNG.ai.
Sensorer fra BLDNG.ai samler inn informasjon om bygg og kontorfasiliteter. Alt av data sendes til BLDNGs dataplattform, der de blir sammenstilt og analysert for å skape et bedre beslutningsgrunnlag for effektiv drift av kontorene. Dataene sendes deretter til Bane NORs datavarehus, som Capgemini er med og utvikler.
Sensordata fra BLDNG.ai gjør at Bane NOR vet nøyaktig hvor mange kontorplasser de trenger i Oslo. Det har allerede resultert i at de har kunne slå sammen to kontorer. I tillegg vet de hvor mange som pleier å være i de ulike etasjene og kan optimalisere bygget slik at de får en mest mulig jevn belastning.
Skal gi store gevinster i fremtiden
– Smarte bygg er også grønnere, og bidrar til at vi kan nå både bærekraftsmål og organisasjonens forretningsmål. Det handler rett og slett om en mer effektiv og proaktiv drift av våre bygg, sier Morten Stray Floberghagen i Bane NOR.
Selskapet har montert egne skjermer for sanntidsrapportering i alle etasjer på deres hovedkontor i Oslo som viser utnyttelse av etasjer og møterom. Dette har gjort det lettere å finne ledige møterom, og gir ansatte en enklere jobbhverdag.
– Vi skal bli blant de beste eiendomsselskapene i Norge på drift og forvaltning av eiendommene våre, sier Floberghagen, og fortsetter: – Samarbeidet mellom BLDNG.ai, Capgemini og dyktige nøkkelpersoner i Bane NOR ser vi allerede nå gir oss store gevinster. Dette samarbeidet blir viktig i årene fremover for at vi i Bane NOR skal nå både våre bærekraftsmål og organisasjonens forretningsmål om en mer effektiv og proaktiv drift av våre bygg.