– Det har vært viktig for oss å fylle handelsarealene i Stortorvet 7 med gode og attraktive konsepter. At vi fikk med oss IKEA, som nå etablerer sin flagship store i Stortorvet 7, synes vi selvsagt er veldig gledelig, sier administrerende direktør i Schage Eiendom, Matilda Vinje.

Ifølge næringsmegler Lars Simen Paulgaard i Malling & Co har IKEA signert en leiekontrakt på 2.000 kvadratmeter.

– De skal inn med et ganske bredt IKEA-sortiment med alt fra innredningsprodukter til designstudio for kjøkken. Dette gjør IKEA-produktene mer tilgjengelige for folk som bor i sentrum, sier Paulgaard.

IKEA selv forteller at de valgte Stortorvet 7 fordi de ønsker å komme nærmere og være mer tilgjengelige for folk som bor i Oslo.

– Vi ønsker å være der folk er, bor og jobber, når de trenger oss, og på den måten de ønsker å møte oss. Med IKEA Karl Johan på Stortorvet 7 får Oslo-borgerne IKEA-opplevelsen – midt i byen, sier administrerende direktør i IKEA Norge, Carl Aaby.

Vinje i Schage Eiendom forteller at Stortorvet 7 er et prosjekt de som gårdeier er veldig stolte over.

– Vi har totalrehabilitert fem bygg på til sammen 32.700 kvadratmeter. Alle byggene er verneverdige, så all rehabilitering har skjedd med stor respekt for historien og i tett dialog med byantikvaren. Resultatet er et fantastisk handels- og kontorkvartal som vi som gårdeier er veldig stolte over, sier Vinje.

Stortorvet 7 ble tildelt prisen «Årets transformasjonsprosjekt» under årets Oslo Urban Week og OMA Awards,

Fra venstre: Carl Aaby, adm. direktør IKEA Norge,
Vibecke Falster, Markedssjef Schage Eiendom, Matilda Vinje, adm. direktør Schage Eiendom
Mikael Pilblad, Country Business Development Manager IKEA Norge. Foto: Jonatan Bendixen

– Det er en bekreftelse på at den innsatsen og det arbeidet vi har gjort har vært riktig, sier Vinje.

Hun tror samtidig at IKEA vil bidra til å styrke attraktiviteten i området, noe som vil være bra både for Stortorvet 7 og resten av handelsstanden i sentrum.

Country Development leader i IKEA Norge, Vivi Adielson, forteller at de har hatt god dialog med Schage og Malling gjennom hele prosessen, også i mulighetsstudiet de har jobbet med i forbindelse med de aktuelle lokalene.

– Både informasjonsflyt og fleksibilitet med tanke på befaringer har blitt etterkommet etter våre behov. Vi har grundige og ofte tidkrevende interne prosesser i IKEA, og da er fleksibilitet et nøkkelord, sier Adielson.

Aaby forteller at den nye sentrumsbutikken skal utfylle både eksisterende varehus og e-handel, samtidig som den gir IKEA-kundene flere muligheter til å møte IKEA – på den måten de foretrekker.

– På IKEA Karl Johan skal vi tilby et stort utvalg hjeminnredningsprodukter, planlegging- og bestilling, mat og inspirasjon – med Oslo-borgernes behov i fokus, sier Aaby.

Med IKEA på plass, så er handelsarealene i Stortorvet 7 virkelig i ferd med å fylles opp med spennende konsepter.

– Vi har bare tre ledige retail-lokaler igjen. Ett på 350 kvadratmeter, ett på 770 og et på vel 1000 kvadratmeter. Interessen har vært stor og vi kunne egentlig leid ut lokalene for lenge siden, men Schage Eiendom sa tidlig at de ville stille store krav til konseptene. Det har de stått ved og vi har derfor takket høflig nei til mange konsepter, sier Paulgaard.