– De siste årene har etterspørselen etter nye logistikkløsninger økt, blant annet på grunn av netthandel, pandemi og krig. Det har ikke vært mulig å handle på kryss og tvers, og man må ha lager i nærheten av kunden, sier Sondre Magnussen, partner i Speiz. Selskapet har posisjonert seg inn mot det raskt voksende markedet for urbane lager.
Magnussen opplever at mindre logistikkeiendommer virkelig er attraktivt om dagen.
– Satt på spissen, deler man logistikk i Norge i tre områder, innenfor Oslo kommune, utenfor Oslo kommune og alt annet. Vi konsentrere oss om Oslo, og gjerne de mindre arealene – der er etterspørselen stor, sier han og påpeker at nordmenn endret vaner under pandemien, og at flere nye tjenester og produkter etterspør andre type lager en det vi kjenner til fra før.
– Mange av de nye selskapene som har dukket opp trenger areal i cluster der kundene deres er. Wanda er et slikt selskap. De fungerer som et moderne bodhotell der privatpersoner kan lagre tingene sine, for dem er det helt avgjørende å være i nærheten av der folk bor. Dette åpner opp et nytt og spennende segment, som ikke er de største og mest «sexy» byggene med store areal, men kunder som trenger mange små lokasjoner, sier han og resonerer med at logistikk har gått fra «rullings og truck» til å bli veldig profesjonell. Selv om han opplever stor forskjell mellom store lagerbygg og mindre areal, slik Speiz jobber med.
Fra kontor til smålager
Magnussen viser til Ragde Eiendoms lagerkonsept, Kubikk, et kontorbygg som ikke hadde livets rett hvor eiendomsaktøren har fylt bygget med smålager. Dette tror han vi vil se mer av fremover.
– De råeste logistikkarealene koster nesten 2.200 kroner meteren, går man ned i størrelse, og holder seg sentralt kan man i noen tilfeller få enda høyere pris. Og det er mye marked igjen av de mindre arealene. Vi ser også at de proffe eiendomsselskapene tar tak i mellomstorearealer, slik som Höegh og deres konsept Ö lager på 4.500 kvadratmeter fordelt på 16 lagerseksjoner til utleie for store og små bedrifter, forklarer han.
Gründeren ser mange tomme bygg i Oslo, særlig handelseiendommer som han mener burde konverteres til smålager.
– Har du et logistikkareal til av- og pålessing, mitt i Oslo, da vil telefonen ringe fra du står opp til du legger deg. Vi ser at flere selskaper som har hatt store lagerareal, nå ønsker mindre lager, men nærmere kundene sine. Her er det et stort potensial, avslutter Magnussen.