De første tankene rundt leasing kom i arbeidet med å systematisere bærekraftsarbeidet i Slettvoll. Inspirasjonen kommer fra bilindustrien, men møbelleverandøren ønsket hele tiden å gjøre forretningsmodellen på sin måte.
– Møblene våre har svært høy kvalitet og lang levetid. Vi ønsket å tilby en ny forretningsmodell som sikrer enda lenger levetid på produktene samtidig som vi tar større eierskap for salg av brukte Slettvoll-møbler, sier Karoline Gati, bærekraftsansvarlig i Slettvoll, og fremhever at da de lanserte Slettvoll Leasing var det vesentlig for dem å gi kunden større frihet, å lansere en forretningsmodell som åpnet opp for nye kunder, samtidig som det utvidet konseptet.
Med Slettvoll Leasing kan kunden velge sin skreddersydde møblering med hjelp fra en interiørkonsulent fra Slettvoll eller på egenhånd. Kunden betaler 20 prosent startkapital og deretter en månedlig sum. Når leasingperioden går ut kan kunden selv velge om de ønsker å fornye møbleringen med god samvittighet eller om de ønsker å kjøpe den eksisterende møbleringen. Dersom kunden velger å fornye møbleringen klargjør Slettvoll møblene og sørge for at de får et nytt liv ved å selge dem brukt.
Invester i det som gir avkastning
– For bedrifter kan det være en fordel å ikke binde kapital i møbler, men heller i investeringer som gir avkastning. I tillegg gir det en mulighet til å fornye med god samvittighet når behovet endrer seg, enten man er bedrift eller privatperson, sier Bjørn-Helge Vik, administrerende direktør i Slettvoll.
Slettvoll tilbyr i dag leasing både til bedrifter og privatpersoner.
– I bedrifter er det typisk å bruke våre møbler i resepsjon, lobby, sosiale soner, møterom etc. Områder skapt for at både kunder og ansatte skal trives og som en forlengelse av bedriftens profil/identitet, forklarer han.
De leverer ikke selve kontorpulten, men de «myke» møblene og alt tilbehør, fra lamper, tepper, gardiner og interiørvarer.
– Hos oss kan en bedrift få hjelp av en av våre interiørdesignere som tar hånd om hele prosessen, helt til innredningen og styling står på plass i lokalene. Dette gjør prosessen enkel for bedriften, fortsetter han.
Møbelselskapet har allerede signert flere avtaler. 1/3 er til bedrifter, mens 2/3 av avtalene er til privatpersoner.
– Vi treffer godt på målgruppen vår, men vi ser at det ofte er den yngste gruppen som velger leasing. De som foretrekker leasing er kunder som vil ha frihet til å velge når avtalen går ut, det er kunder som ønsker serviceavtale og tilgang til møbler, men ikke nødvendigvis trenger å eie, avslutter Vik.