Etter to år med pandemi og stengte dører, er Gamle Museet i Oslo klar til å gjenoppstå i ny drakt. Med støtte fra Innovasjon Norge, har byOslo gjort en storsatsing på oppgradering av lokalene. Selve oppussingen av lokalet gjøres i samarbeid med gårdeier Storebrand, og snart står lokalet klart til å ta imot gamle og nye kunder og gjester.

– Lokalene blir rustet opp til å kunne ta absolutt alt av eventer – messer, premierefester, produktlanseringer, konserter, konferanser eller selskaper. I tillegg har vi investert tungt i nye digitale løsninger som forenkler planleggingen og gjennomføring av arrangementene, uansett om de er fysiske, hybride eller digitale. Nå får vi utrolig fine rammer for kreativitet og proff gjennomføring. Vi ser bare muligheter og gleder oss til å skape akkurat de arrangementene kundene våre ønsker seg, sammen med dem, sier en entusiastisk administrerende direktør Ingrid Wik Pettersen i Oslo Event Hub.

Gårdeier Storebrand Eiendom holder også på med å totalrenovere bygget ved Grev Wedels Plass 9 som huser Oslo Event Hub. Bygget ble oppført i 1992, og eventlokalene fungerte fram til 2012 som det moderne kunstmuseet Astrup Fearnley. Hensikten med rehabiliteringen er å styrke byggets egenart og ruste det for å møte framtidens leietakere med høye krav til miljø og økt fleksibilitet.

– Vi har vurdert flere typer utnyttelse, men det viktigste for oss er at de gamle museumslokalene skal være åpne for folket og kan bidra til å skape liv i bydelen. Derfor er vi veldig glade for å ha med oss Oslo Event Hub videre. Der vil det alltid være masse som skjer, som gjør bygget mer levende. Det er også en stor fordel for andre leietakere som vil være under samme tak som et av Norges mest unike eventlokaler, forteller John Ouren, eiendomssjef i Storebrand.

– Nå som Skippergata blir miljøgate og når Grev Wedels Plass 9 står ferdig, vil dette området få et skikkelig løft. Vi gjør også grep for å gjøre det mer attraktivt på kveldstid, blant annet ved å lyssette fasaden slik at det blir mer synlig. I tillegg åpner vi parkeringen slik at alle kan bruke de 160 plassene, fortsetter Ouren.

I tillegg til å slå ned vegger for å gjøre landskapet mer åpent, har Oslo Event Hub også tilrettelagt for å kunne ta enten ett stort, skreddersydd arrangement for opp til 900 personer, eller flere grupper samtidig. Folk kan forvente spennende, iøynefallende installasjoner i lokalene, og en solid digital verktøykasse som gir kunder store muligheter for skreddersøm.

– Vi har blant annet fått på plass et verktøy som gjør at arrangøren enkelt kan planlegge utformingen av hele lokalet i forkant ved hjelp av 3D-tegninger. Der kan de velge alt fra hvilken farge de vil ha på belysningen, til hvordan og hvor gjester skal sitte eller hvor barene skal stå. Dette skaper en trygghet for arrangøren, og ikke minst en forutsigbarhet for våre ansatte som skal klargjøre lokalet. Det er i tillegg et nyttig verktøy for internasjonale kunder som ikke har mulighet til å komme på befaring i forkant, forteller Wik Pettersen.