Prosjektet er utviklet i samarbeid med oppstartbedriften Paguro, som tilbyr ulike utleieløsninger til kommersielle aktører. Selskapet deltok i Aspelin Ramms pitch for bruken av 1.200 ubrukte kvadratmeter i Vulkan 15, og fikk gjennomslag for sin idé om en fleksibel popup-plattform for nye, lokale merkevarer.
– Vi er i en stor omveltning der fysisk- og digital retail tilpasses nye markeder og kundens etterspørsel. Vulkan Showcase er et pilotprosjekt for å møte den nye retailens behov for større fleksibilitet i leieforhold. Sammen med Paguro får vi testet ut dette, samtidig som det er en fin måte å utnytte midlertidig tomme arealer og bygg på. Dette er vinn-vinn for oss, sier Frode Rønne Malmo, Aspelin Ramms konseptsjef bygulv.
Utstillingsvindu for små bedrifter
Paguro tilbyr leiekontrakter med valgfri lengde, helt ned til én uke. Vulkan Showcase er dermed en gyllen eksponeringsplattform for små selskaper i startfasen. Fleksible leieforhold gjør at shoppingtilbudet varierer fra uke til uke, og kunder kan forvente nye opplevelser for hvert besøk.
Vulkan Showcase rommer alt fra konseptbutikker til kunstutstillinger og pick-up points.
– Vårt hovedfokus er på lokale, fremadstormende merkevarer med annerledes bakgrunn og god kvalitet. Vulkan Showcase er en god anledning til å finne noe helt spesielt til deg og dine kjære, og samtidig støtte våre unike Oslo-bedrifter. Her finner du et bredt utvalg av produkter og varer, sier Anais Brizard, medgrunnlegger og daglig leder i Paguro.
Svarer på en etterspørsel
Tross pandemien rakk Paguro å holde en teståpning før jul. Vulkan Julemarked 2021 fant sted over tre uker, med over 30 selskaper fordelt på ti stander i løpet av perioden. Arrangementet trakk flere tusen besøkende.
– For oss er Vulkan Showcase ikke bare en god anledning til å utvide porteføljen vår med 20 ekstra butikklokaler, det er også et svar på en voksende etterspørsel etter denne typen utleiesteder. Prosjektet har vist seg å være svært relevant, avslutter Brizard.