– Spareraten økte under pandemien og folk har vært sultefora på å spise ute og være sosiale siden gjenåpningen startet, men jeg tror det vil legges igjen mindre penger på mat, uteliv og hygge når vi kommer inn i 2022, sier Lars Simen Paulgaard, næringsmegler i Malling & Co. Han har hatt det travelt siden gjenåpningen av samfunnet startet. Totalt har han sikret leiekontrakter for over 30.000 kvadratmeter siden mars 2020. Hovedsakelig innen retail og bespisning.
– Oslo er et begrenset marked og vi er på randen til en overetablering av mat- og drikketilbud, fortsetter Paulgaard.
Derfor bør gårdeierne ifølge han ha virkelig troen på konsepter de tar inn i byggene sine.
– Når nye gode konsepter kommer til går det utover aktørene som ikke henger med i tiden og som ikke fornyer seg.
Nærmest daglig må næringsmegleren gi avslag på konsepter som er for underutviklet.
– Det er mange drømmere der ute. Før man tar inn en leietaker må man være trygg på at konseptet er levedyktig. De seneste årene har flere butikk-lokaler blitt konvertert til kafeer, barer og restauranter.
Underholdning med mat og drikke
– De siste årene har det kommet mange barer og restauranter som kombinerer underholdning med mat og drikke. I dag kan du spille alt fra dart og biljard til minigolf, mini-bowling og bordtennis i Oslo sentrum. I London kan du faktisk drikke øl og konkurrere i øksekast. Det tror jeg ikke kommer til Oslo med det første, men det er tydelig at flere satser på spill og moro, smiler Paulgaard.
– Fremover tror jeg digitale tjenester vil samspille mer med fysiske butikker og servicepunkter. Vi har sett det med AirBnB som samarbeider med 7Eleven om nøkkeloverlevering eller eksempelvis Instabox hvor man kan få levert pakker, men jeg tror vi kun har sett starten av dette, avslutter han.