Blue Tomato har 55 butikker i fem land, og hovedkvarter i skisportdestinasjonene Schladming og Graz. Med mer enn 30 års erfaring og et rikt produktutvalg innen ekstremsport og streetstyle, er Blue Tomato et godt etablert merke i frikjøringsmiljøer, surfing og skateboard. Nå åpner de sin første butikk i Norge, og har leid et areal på 778 kvadratmeter i Grensen 13 i Oslo.

Den sterke veksten i bransjekategorien for sport og fritid gjør Norge til en spennende markedsplass for internasjonale aktører. Det er Cushman & Wakefield Realkapital som har bistått Blue Tomato i prosessen med å finne lokalene til deres første butikk i Norge.

– Vi merker at det er økende interesse fra internasjonale konsepter for å etablere seg på sentrale beliggenheter i Oslo. Det beveger seg mange mennesker i gatene rundt Karl Johan, og retailerne treffer kundene sine i disse områdene. Blue Tomato har et konsept som henvender seg til et tydelig livsstilsegment blant ungdom og unge vokse innenfor miljøer som snowboard, ski, skateboard og surfing. Den gode tilgjengeligheten og muligheten for å virkelig ta ut sitt konsept var drivende for valget av destinasjon, sier Son André Hval, Head of Retail i Cushman & Wakefield Realkapital.

Blue Tomato eies av amarikanske Zumies, som har flere livsstilskonsepter i sin portefølje.

Son André Hval, Head of Retail i Cushman & Wakefield Realkapital.

– For Blue Tomato var det viktig å etablere sin første butikk i et aktivt og levende område. Vi har de siste årene sett flere etableringer fra aktører innen sport- og livstilssegmentet i dette området, og det var derfor et naturlig sted å se etter egnede lokaler, sier Hval.

Han forteller at Blue Tomato har vært interessert i å etablere seg i Norge en god stund.

– Covid utsatte en etablering, men når det var mulig å komme til Oslo gikk prosessen svært smidig og effektivt. Noe som ofte kjennetegner en så solid og profesjonell aktør som Blue Tomato, fremhever Hval.

Fart i retailmarkedet

Lars Simen Paulgaard, partner og retailansvarlig hos Malling & Co Næringsmegling er svært fornøyd med at de har fått på plass en avtale med Blue Tomato. Paulgaard forteller at Grensen 13 har vært en eiendom med flere pop-ups hvor tidligere eiere har slitt med å få inn en leietaker, men etter at Christen Bakke kjøpte eiendommen i sommer, og Malling fikk oppdraget, gikk det to måneder før en ny kontrakt var signert.

– Vi er veldig glade for å ha signert Blue Tomato. Dette er en god lokasjon for dem. De ønsket å ligge i nærheten andre sportsmerker. Her finner du både Arc’Teryx og Norrøna rett rundt hjørnet. Samt at det er mye folk som ferdes i området.

Lars Simen Paulgaard, partner og retailansvarlig hos Malling & Co Næringsmegling.

Paulgaard opplever en stor positivitet i markedet.

– Retail lå stort sett dødt fra korona traff. Vi begynte å se litt positivitet etter påske, men markedet var nesten brakt i 1 års tid. Etter sommeren har det virkelig tatt seg opp. Utlendingene er tilbake etter at reiserestriksjonene ble fjernet og vi har masse møter med utenlandske retailere som vil inn i Norge, sier han.

Karl Johan med sidegater er særlig ettertraktete ifølge Paulgaard, og der er ledigheten overraskende lav. I Stortorget 7 er det fortsatt noe ledig, men der er det mye på gang, og Paulgaard røper at de snart kommer med noen spennende nyheter.