Interiørarkitekter og designere er avhengige av å teste konseptene sine mot virkeligheten. Vi må føle trendutviklingen på pulsen, delta i debatter og samles på faglig møteplasser. Gjør vi ikke det, går vi glipp av viktige impulser. Det var derfor mange som gledet seg da Designers’ Saturday gikk av stabelen i helgen. Change var tema for konkurransene og etter mitt skjønn også den røde tråden for mange av utstillerne.

Messen holdt hva den lovet, og jeg festet meg ved tre interessante utviklingstrekk. Til orientering: Bildene tok jeg selv i en folksom atmosfære, og de yter ikke produktene full rettferdighet. Profesjonelle versjoner finnes på de respektive produsentenes nettsider.

 

  1. Gamle klassikere frem i lyset

Klassiske, danske møbelmodeller har lenge stått høyt i kurs her til lands, men nå er tiden inne for å gi nytt liv til norsk kvalitetsdesign. Modeller som tidligere har gått ut av produksjon, er kommet til heder og verdighet igjen og har funnet et nytt, ungt publikum. I noen tilfeller lanseres det limited editions med et helt nytt uttrykk som øker interessen for modellene ytterligere, men hovedtrenden er gjenbruk av kvalitetsdesign.

Eikund: The Fluffy lounge chair

Eikund er en produsent som har spesialisert seg på relansering av klassikere. Denne stolen ble designet av Fredrik A. Kayser i 1954. Med mykt saueskinn og skrånende armlener omfavner den brukeren og passer inn hvor som helst, skriver produsenten. Personlig ser jeg stolen for meg som blikkfang i en kontorresepsjon.

Eikund: Hunter Chair

Det ligger mye arbeid og solid håndverk bak den ikoniske stolens enkle uttrykk. Små, usynlige detaljer er avgjørende for funksjonaliteten og følelsen som stolen formidler.  Den ble designet av Torbjørn Afdal rundt 1960 og utgjorde et av hans kunstneriske høydepunkter.

Varier: Ekstrem Playful geometrics

Ekstrem er min personlige favoritt og det første designmøblet jeg i sin tid ble kjent med. Den ble designet av Terje Ekstrøm i 1984 og representerer starten på postmoderne design i Norge. Ekstrem er ikke bare en stol, men også et skulpturelt element som skiller seg ut i interiøret. Den inviterer til langt flere sittestillinger enn stoler flest.

2. Mobile rom på vei inn

Arbeidslivet endrer seg raskt, og vi vet lite om hva morgendagen bringer når det gjelder arbeidsmetoder. Fleksibilitet er derfor alfa og omega. Flyttbare rom er f.eks. et godt alternativ til tradisjonelle stillerom. De kan i de fleste tilfeller fraktes i heis og har innebygget belysning, ventilasjon og selvsagt oppkoblingsmuligheter. Jeg har vanskelig for å tenke meg løsninger som er bedre tilpasset behovet for endring enn disse.

Martela: PodBooth Meeting er et lydisolert og flyttbart møte- og arbeidsrom for to til seks personer. Det finnes også i telefonkioskformat for én person. PodBooth leveres både møblert og umøblert og har tilpasset, innebygget belysning. Jeg er overbevist om at vi får se mange av møterom av denne typen i tiden som kommer.

Martela: Beatbox Auditoriumsmøbel

Slike tribuner er en fjern slektning av de mobile møterommene og er allerede blitt populære i kontorsektoren. De egner seg som læringsarena, som møteplass og for raske presentasjoner. Det er ingenting å si på fleksibiliteten, for Beatbox har hjul, og de nederste trinnene kan skyves inn slik at møbelet enkelt kan flyttes.

  1. Gjenbruk og ombruk mot nye høyder

Det begynner å bli en stund siden jeg første gang skrev på ne.no om møbelprodusentenes innovasjonsevne og fokus på bærekraftige løsninger. Når det gjelder dette temaet, var Designers’ Saturday en kilde til inspirasjon for alle oss andre. Material- og produktutviklingen går imponerende raskt, og det er om å gjøre at hele verdikjeden henger med.

Flokk: HÅG-stolen Capisco puls er en klassiker. I avbildet versjon er den produsert av resirkulerte vei-markører. Flokk er blant de fremste i Norge når det gjelder bærekraftig design og produksjon, og dette er fortellingen om etablerte produkter som fornyes og gjøres bærekraftige.

Mater Design: Materialet i stålrørstolen Nova Sea Chair er laget av fiskenetting og annen plast fra havet – med eksplisitt henvisning til fire av FNs bærekraftsmål. Nova Sea Chair er dessuten designet slik at enkeltkomponentene kan gjenbrukes i nye produksjoner.

I barstolen ved siden av er materialet laget av avfall fra ølproduksjon, såkalt mask, kombinert med andre fiberbaserte avfallsstoffer.