Sodexo og Klimato slår seg sammen for å lede den bærekraftige transformasjonen av norske lunsjmåltider og innfører klimamerking på alle menyer i Sodexos personalrestauranter. Målet med partnerskapet er å inspirere og påvirke mer bevisste matvalg og klimavennlige spisevaner.
Klimatos løsning gjør det mulig for Sodexos kokker å kalkulere klimapåvirkningen av rettene de lager for å lage mer bærekraftige menyer. Klimaavtrykket til hver rett blir vist frem gjennom klimamerking på menyen som gjør det enkelt for gjestene å sammenligne retter og velge klimasmart. Ved å spore matrelaterte klimautslipp og utvikle klimamål, kan Sodexo enkelt følge utviklingen deres mot å redusere klimapåvirkningen av maten de serverer over hele landet.
Ett måltid av gangen
– Sammen med Sodexo har Klimato nå muligheten til å påvirke i større grad på grunn av rekkevidden til denne globale organisasjonen, sier Erik Olsen, Head of Growth i Klimato.
– Samarbeid og felles innsats er viktig for å nå FNs globale klimamål, og samarbeid legger også det største grunnlaget for dette partnerskapet. Ved å gjøre denne forpliktelsen, har Sodexo muligheten til å utdanne og ansvarliggjøre både kjøkkenpersonell og restaurantgjester til å ta aktivt del i den bærekraftige transformasjonen som behøves for å redusere påvirkningen matindustrien har på planeten vår, fortsetter han.
Matindustrien står for over en fjerdedel av verdens klimagassutslipp, noe som betyr at det er en av de største bidragsyterne til klimaendringer. Klimato er en startup med mål om å redusere klimapåvirkningen fra mat ved å hjelpe restauranter å kalkulere, kommunisere og rapportere klimautslippet til rettene de serverer. Klimatos klimamerking inspirerer og oppmuntrer kokker og restaurantgjester til å velge mer klimavennlig, i tillegg kan man enkelt sette seg et klimamål gjennom å rapportere utslipp måned etter måned, redusere matrelaterte klimautslipp og følge utviklingen mot å stoppe klimaendringer – ett måltid av gangen.
Lavere CO2-fotavtrykk og mer plantebasert
Allerede i 2019 ble klimamerkingen innført i personalrestauranten Sodexo driver for DNB i Bjørvika, og siden det har flere av selskapets personalrestauranter tatt i bruk Klimato sitt verktøy. Nå tar FM-selskapet enda lengre og i løpet av høsten 2021 vil alle Sodexo sine personalrestauranter ha klimamerking på menyen.
– Vår klimainnsats er først og fremst i matverdikjeden. Både reduksjon av matavfall og mer plantebaserte menyer bidrar til lavere CO2-fotavtrykk, og vi er avhengige av at spisegjestene våre er bevisste og støtter opp om innsatsen fra kjøkkenet. Klimato har en pedagogisk kommunikasjon på toppen av smart teknologi, og vi som stor bedrift trenger slike samarbeid med gode startups for å være i front på bærekraftsarbeidet vårt, sier Kirstine Holst, direktør for bærekraftig forretningsutvikling i Sodexo.
Matindustrien står for over 25 prosent av globale klimagassutslipp.
– Selv med små endringer i kostholdet kan ha en stor påvirkning på klimaet dersom mange nok tar del. Samarbeidet mellom Sodexo og Klimato markerer et viktig steg i å øke bevisstheten rundt hvordan kostholdet påvirker klimaendringer og hvordan vi kan spise innenfor planetens grenser. Sammen ønsker selskapene å inspirere andre restauranter og kantiner til å følge etter, og være en del av endringen og ta fatt på sin egen bærekraftsreise, avslutter Holst.