– Defigo leveres som en tjeneste. Du får en digital porttelefon og adgangskontroll som enkelt integreres med byggets eksisterende systemer, slik som heis eller sikkerhetssystemer. Vi kan bygge på toppen av alle de systemene du har i bygget, dette er unikt i adgangskontroll verden, sier Hildur Smaradottir, CEO i Defigo.

Systemet benyttes både i næringsbygg og boliger, og tjenesten inkluderer nøkkelfri adgang via en mobil applikasjon, en berøringsbasert porttelefon med RFID leser og web-basert administrasjons portal som gjør administrasjon av adgang effektiv og enkel.

– Defigo har innebygget videokamera for dag og natt, nærhetssensor, mikrofon og lydsystem. Når det ringer på kan du se hvem som står ved døren, prate med dem og slippe dem inn uansett hvor du befinner deg i verden. Systemet er tilpasset alle brukergrupper, og for de som ikke bruker appen støtter systemet også vanlig telefon, forklarer Smaradottir.

Med integrert adgangskontroll kan du åpne alle dører som er koblet til systemet med app, telefon eller brikke.

Defigo systemet er berøringsbasert med RFID leser og har innebygget videokamera for dag og natt, nærhetssensor, mikrofon og lydsystem. Foto: Defigo

Norsk startup-hus gikk for Defigo

Med digital porttelefon fra Defigo har Askeladden & Co redusert tiden som til administrasjon med 95 prosent. Askeladden & Co er et startup-hus som utvikler og starter nye selskaper fra bunnen av. Så langt har de etablert 12 norske selskaper innen service- og retail-segmentet, blant annet Cutters og Dr. Dropin. Selskapet har omkring 120 ansatte som holder til i en bygård i Oslo.

– Vi har på mange måter blitt til over tid med flere og flere mennesker, og flere og flere selskaper i samme lokale, sier Nicolai Bauer, partner i Askeladden & Co.

Med rask vekst i både antall selskaper og ansatte har Bauer hatt behov for fleksible løsninger. Han understreker at det var viktig å finne løsninger som gjenspeiler selskapets identitet.

– Vi er ikke veldig tradisjonelle. Vi ønsker for eksempel ikke å ha resepsjon i inngangspartiet vårt. Derfor har det vært viktig for oss å finne et adgangskontrollsystem som fungerer for alle våre ansatte og samtidig fungerer som en slags digital resepsjonist funksjon, forteller han.

Trengte en enkel løsning som fungerte

Askeladden & Co har vært innom en rekke ulike løsninger for adgangskontroll og har prøvd alt fra nøkler og kodebrikker til ulike apper. Deres erfaring med disse løsningene var at det enten var vanskelig eller ikke mulig å administrere adgangen til bygget. Askeladden opplevde også en del ustabilitet og løsninger som bare fungerte syv av ti ganger.

I tillegg til at alle de ansatte trengte adgang til bygget, hadde Askeladden også behov for porttelefon-funksjonaliteten, blant annet når ansatte fikk besøk eller leveranser på døren.

– Vi var på utkikk etter et system som kunne løse våre utfordringer. Defigo var det første systemet vi fant som hadde alt i ett og som fungerte for et selskap som vårt, påpeker Bauer.

Målet med å ta i bruk Defigo var å innføre en friksjonsfri adgang til bygget for alle Askeladdens ansatte. Det var i tillegg et mål at ansatte skal kunne ta imot gjester og leveranser på en enkel måte, uansett hvor i bygget de måtte befinner seg.

– Vi trengte en løsning som bare fungerte og som var enkel å administrere for oss i ledelsen. Heldigvis dukket Defigo opp på radaren min. Jeg tok kontakt med dem og forstod veldig raskt at dette var alt vi trengte, sier Bauer.

Etter å ha snakket med Defigo gjenstod det bare å implementere og teste om løsningen fungerte så godt som Bauer og Askeladden hadde fått inntrykk av.

– Nå har vi brukt Defigo i et par år og i løpet av denne tiden har det fungert veldig bra. Egentlig akkurat sånn vi ble forespeilet, sier han, og fortsetter: – De ansatte hos oss syns Defigo er litt wow – og det til tross for at de er digital natives! Folk synes det er skikkelig kult, og vi er fornøyde med at det er helt i tråd med våre verdier om å gjøre ting enklere, mer moderne, innovativt og digitalt.