– De færreste små og mellomstore bedrifter har egne ansatte som kan finne egnede areal. Å forstå sine egne muligheter, behov og det å gjøre riktig valg er vanskelig med mindre man har lang erfaring med eiendom eller komplett oversikt over hele markedet. Med dagens verktøy er dette utfordrende for de fleste leietakerne, forklarer Magnussen, en av gründerne bak Speiz.
Ved hjelp av data lar Speiz hver enkelt bedrift forstå sitt faktiske utvalg i markedet, sammenlikne muligheter, samtidig som de fjerner hele papirmøllen og kommunikasjonsarbeidet forbundet med å leie areal.
– Det finnes masse areal som ikke er tilgjengelig på Finn.no eller andre plattformer. I tillegg er det umulig å finne all informasjonen du faktisk trenger, eller å vite når det eventuelt kommer et ledig areal som er mer egnet enn det du tenker er det beste valget. Da blir det mye unødvendig arbeid med telefoner, e-poster og visninger, og lange trege prosesser. Hvis man forstår hva som er riktig informasjon og legger til rette for digital kommunikasjon blir det plutselig veldig enkelt for leietakere å gjøre riktige valg, fortsetter han.
Istedenfor å bla igjennom haugevis av annonser og sende spørsmål til de ulike tilbyderne, har Speiz automatisert prosessen slik at potensielle leietakere får presentert de alternativene som faktisk passer deres behov, og finner svar på eventuelle spørsmål. Leietakere får også vite hva lignende eiendommer som den du er på jakt etter koster, og hva som blir ledig i fremtiden. Basert på Speiz sin anbefaling vil kundene få informasjon om hvorvidt lokalet de tenker på faktisk er det beste alternativet eller om det lønner seg å vente på fremtidige muligheter.
Fant perfekt areal utenfor markedet
Nylig hjalp Speiz Uber-utfordreren Bolt med å finne nye lokaler for sin sparkesykkel-virksomhet i Oslo. Leieavtalen ble inngått med den første gårdeieren som plattformen formidlet visning med.
– Kort tid etter registrering hos Speiz mottok vi forslag til egnede areal for vår virksomhet og en sammenlikning av de forskjellige mulighetene. Arealet som ble anbefalt av Speiz er perfekt til vårt behov, sier Jose Rei, Country Manager hos Bolt Norge.
– Vi jobber med flere selskaper som trenger urbane logistikkareal og Bolt er en av disse. Etter hvert som vi utvider databasen blir leietaker/gårdeier-sammensetningene bedre og bedre, og i dette tilfellet fant vi det perfekte arealet for Bolt utenfor det tilgjengelige markedet. Dette er positivt både for Bolt og gårdeieren, sier Magnussen.
Hjelper også gårdeiere
Ifølge Speiz er det ikke kun leietakeren som er tjent med riktig informasjon og digitale løsninger.
– For gårdeier betyr dette at du kan begrense prosessene til de leietakerne som faktisk passer arealet. Det betyr mindre arbeid og mindre nedetid for arealene. Det er derfor gårdeierne betaler for tjenesten og vi kan levere et kostnadsfritt produkt til leietakerne, påpeker han.
Etter hvert som det bygges et bedre informasjonsbilde av hvert enkelt areal forbedres også tjenesten for gårdeierne.
– Data blir ikke borte, vårt produkt må bare sørge for at vi har et så ferskt og relevant informasjonsbilde som mulig. Har vi det, vil prosessen med å finne egnet areal eller egnet leietaker bli like enkel som å booke en flybillett, avslutter Magnussen.