– Vi har i mange år vært høylytte og tydelige om våre verdier og vårt arbeid for en mest mulig bærekraftig hotellopplevelse. Etter et meget tøft år hvor vi har måttet permittere og nedbemanne, tar vi det som et tegn på at gjestene har sett at vi står ved våre verdier også i vanskelige tider. For oss har det viktigste vært å berge arbeidsplasser og ta vare på de ansatte, og derfor fikk vi raskt på plass samarbeid med alt fra helsevesen, logistikkbedrifter og fiskeribedrifter som trengte arbeidskraft, sier Bjørn Arild Wisth, viseadministrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

Norsk innovasjonsindeks (NII) er verdens første og eneste kundebaserte rangering av innovative virksomheter. NII er utviklet av Norges Handelshøyskole og resultatene er basert på 23.000 svar fra kundene til rundt 80 bedrifter i 20 bransjer. Bedriftene blir vurdert innen kommersiell, digital og sosial innovasjon.

Nordic Choice Hotels er rangert som nummer to på Sosial innovasjonsindeks (SII), som gjenspeiler hvorvidt kundene ser på bedrifters innovasjonsaktiviteter som nyttige for samfunnet og miljøet. SII sier overordnet hvordan kundene oppfatter bedriftene opererer i tråd med FNs bærekraftsmål.

En game changer 
I tillegg er Nordic Choice Hotels rangert som nummer fem på Kommersiell Innovasjonsindeks. En høy score her, kan tyde på at kundene oppfatter bedriften som en markedsdriver og game changer i sitt markedstilbud, vurderer NHH.

– At vi i koronaåret 2020 oppfattes som bedre på kommersiell innovasjon, er ganske fantastisk. Vi bestemte oss tidlig for å være synlige og offensive med nyskapende kampanjer, tilbud og samarbeid. Hotellene våre har lagt ned en enorm innsats for å vise frem muligheter der andre har sett restriksjoner. Nå tilbyr vi for eksempel de mest sømløse og skreddersydde hybridmøtene som gjør at man fortsatt kan møtes, selv om man befinner seg i ulike byer eller land, sier Wisth.

Rekord for egen app
2020 fikk hotellselskapet til å tenke nytt rundt tilbudet, og både kontorrom, studentleie, hotelltjenester hjemlevert, barnefavorittene Lollo og Bernie til Skandinavia, og digital booking av møterom ble lansert. I tillegg satte man rekord for nedlastinger av Nordic Choice Hotels-appen.

– Da vi valgte å satse på egen app for noen år siden, handlet det mest om å gjøre det enkelt for gjesten med booking, velge rom, sjekke inn, romnøkkel, betaling og utsjekk i appen. Med pandemien ble alt vi tilbydde for å gjøre det enkelt plutselig et verktøy for å gjøre det trygt. Vi har aldri hatt flere nedlastinger av appen vår enn vi hadde i juli i fjor da alle ferierte i eget land, avslutter Wisth.