– Fjoråret var ekstremt utfordrende for norske restauranter, og særlig i Oslo, hvor tiltakene har vært til dels strengere enn andre. Mens antall restaurantbesøk sank, skjøt takeaway-bestillingene i været, men det er lettere sagt enn gjort å omstille seg for dette, sier Jonas Stokke, administrerende direktør og gründer i Livly.
Livly etablerer egne kjøkken med kokker som tilbereder takeaway-mat basert på oppskrifter og grundig opplæring fra restaurantene de kokkelerer på vegne av.
– Det har ikke vært lett for restaurantene å håndtere utallige takeaway-ordrer mens de samtidig skal ta vare på kundene som faktisk dukker opp, gjennomføre alle smitteverntiltak og sørge for god nok likviditet, sier gründeren, før han legger til: – Livly får inn bestillinger, lager maten på eget kjøkken og sender den av gårde, slik at restaurantene kan konsentrere seg om kundene som kommer inn døren. Det gjør også at de kan ekspandere forbi de fysiske og geografiske begrensningene sine, uten å sette opp en ny lokasjon. Vi jobber tett med restaurantene for å sørge for at samarbeidet blir fruktbart for både dem og oss.
– Kjenner ikke forskjell på maten
Pacific Poke på Bislett er blant restaurantene som begynte med skykjøkken som følge av pandemien.
– Vi er rett og slett ikke rigget for det takeaway-kjøret vi har hatt med Foodora og Wolt. Likevel var vi rimelig skeptiske til å la noen andre gjøre det vi er aller mest stolte av, matlaging. Det hørtes rart ut for oss. Men vi har samarbeidet tett med Livly, og det går ikke an å kjenne forskjell mellom maten Livlys kokker lager og maten vi lager, sier daglig leder i Pacific Poke, Oskar Sellin.
Sellin mener Livly hjelper dem i konkurransen mot de større kjedene.
– Med Livly fikk vi mulighet til å selge poke i storskala på Grünerløkka, selv om vi egentlig holder til på Bislett og ikke har kapasitet til det. Det har gått så bra at vi nå setter opp egen restaurant på Løkka, sier han og legger til:
– Men vi kommer likevel til å fortsette samarbeidet med Livly.
Vil utvide i Oslo
Etterspørselen etter takeaway har gjort at Livlys inntekter tredoblet seg siden juli. I dag har Livly ett kjøkken, fire samarbeidsrestauranter, ekspansjonsplaner til nye deler av Oslo samt en ambisjon om å utvide til andre norske byer, resten av Norden og etter hvert Nord-Europa.
– Nordmenn har, bokstavelig talt, fått smaken på takeaway-mat. Vanene våre har endret seg betraktelig, og vi har bestilt mer takeaway enn restaurantene klarer å betjene, sier Stokke.
– Vi har sett på muligheter i ulike deler av Oslo, inkludert Groruddalen og Skøyen. Jeg vil ikke at restauranter skal være begrenset av hvilken bydel de befinner seg i. Holder restauranten din til på den ene kanten av hovedstaden, skal du ha mulighet til å selge maten din på den andre kanten. Jeg tror både restaurantene og befolkningen i Oslo vil nyte godt av å få spredd maten gjennom hele byen.
Forretningsmodellen med å lage mat på vegne av restauranter har blitt akselerert som følge av korona, men Stokke mener dette bare er begynnelsen.
– Korona var et spark i baken, men denne utviklingen ville kommet uansett. Skykjøkken er helt nytt i Norge, men finnes allerede i stor skala i USA, England, Tyskland og en rekke andre europeiske og asiatiske land. Vi har hentet fem millioner fra investorer og er i sluttfasen på å hente ytterligere fem. Nå satser vi hardt innen skykjøkken-markedet, sier han.