– Vi ser på Snøbyen som en ideell match for BRAV. Vår kompetanse og fokus på vintersport passer som hånd i hanske med visjonen om hva Snøbyen ønsker å være, sier Espen Falck Engelstad, administrerende direktør i BRAV.

Engelstad tar med seg sine ansatte og sine merkevarer fra Lillehammer og Fyrstikktorget i Oslo, der selskapet er i dag, og skal etter planen være på plass i Snøbyen i siste kvartal av 2021.

– Det blir starten på en ny epoke for vår del. Vi kommer til å beholde lager, logistikk og kundeservice på Lillehammer, men hovedkontoret skal være i Snøbyen, sier han.

Norges knutepunkt for sportslig næringsliv

Snøbyen er et nyskapende bydelsprosjekt innen sportsrelatert kunnskap og næringsvirksomhet på Lørenskog rett utenfor Oslo. Sentralt i prosjektet er SNØ – en innendørs helårs ski- og snøarena på 50 mål som er blant verdens eneste med alpin-, freestyle- og langrennsløyper under samme tak. I tilknytning skal det bygges boliger, hotell, serveringssteder og butikker, samt kunnskaps- og næringsklynger.

– Vår målsetting er å bli Norges knutepunkt for sportslig næringsliv, inspirasjon og kompetanse i et felleskap med industrielle aktører, både for beboere, besøkende og de som vil etablere virksomheten sin her. BRAV er et godt eksempel, sier Erik Hammer, administrerende direktør i Snøporten AS, som er eierselskapet bak Snøbyen.

Erik Hammer, administrerende direktør i Snøporten AS

Et kraftsentrum og en kunnskapsbank

Åge Skinstad, tidligere norsk langrennssjef, nå merkevaredirektør i BRAV – er sikker på at produktutviklingen i selskapet vil få en real «boost» ved flytting til Snøbyen.

– For en merkevare som Swix betyr den umiddelbare nærheten til et helårs skianlegg at vi fortløpende kan teste og forbedre produkter mye raskere enn vi ellers ville gjort. Spesielt tror jeg det vil være gunstig for utviklingen av skismøring og staver, og dette er noe forbrukerne vil merke, sier Skinstad.

Han trekker også frem spesialkompetansen som vil vokse frem ved at flere aktører knyttet til sport og idrett vil etablere seg i næringsklyngen omkring SNØ.

– Dette vil bli et kraftsentrum og en kunnskapsbank som mange vil kunne ha nytte av. Det at vi også har fremtidige toppidrettsutøvere i nærheten gjennom etableringen av WANG Toppidrett her, gir oss mulighet til å «sparre» med utøvermiljøet på en unik måte, sier Skinstad.

Alpinister fra hele landet har søker seg hit

Allerede i august i år åpner Wang sin nye toppidrettssatsing i Snøbyen. Tilbudet har fått navnet WANG Toppidrett og Ung idrettsungdomsskolen.

– Vi har i lang tid sett at det har vært et udekket behov for toppidrettstilbud på Romerike. Spesielt alpinister fra hele landet har søker seg hit, og da er det midt i blinken å kunne tilby et undervisningsløp i tilknytning til så unike treningsmuligheter som Snøbyen gir, forklarer Gina Kveen, rektor ved Wangs nye skole på Lørenskog.

Fakta om Snøbyen

  • Snøbyen er et ekspansivt destinasjons- og byutviklingsprosjekt på Lørenskog hvor SNØ, Norges første innendørs helårsarena for ski- og snøopplevelser er første byggetrinn. I tilknytning skal det bygges boliger, hotell, serveringssteder og butikker, en kunnskaps- og næringsklynger.
  • Snøbyen skal stå ferdig i løpet av 3-5 år
  • Bak prosjektet står Snøporten as som eies av Selvaag, Canica, Oslo Pensjonsforsikring, Baumann Invest, Malling & Co. og Lørenskog Kommunale Pensjonskasse.
  • Når Snøbyen, på over 200.000 kvadratmeter står ferdig, vil det være over 2.000 nye arbeidsplasser her