– Vanligvis har vår bransje en god salgsøkning gjennom våren og sommeren. Det er også tilfellet i år, selv om veksten har vært sterkere enn ellers. Det er helt åpenbart at mange brukte feriepengene på å klargjøre for en sommer hvor mange skulle være mer hjemme, sier netthandelsdirektør hos Maxbo, Kjetil Enger.

Også juni gikk bra. Da ble det handlet hele 71 prosent mer hus- og hageprodukter enn i tilsvarende måned i fjor.

Statistikken er bygd på netthandel gjennom Klarnas betalingsløsninger i kategorien i de mer enn 7.000 norske nettbutikkene som benytter deres løsninger. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom Klarnas løsninger.

Det er hovedsakelig produkter til hagen og utemiljøet som har vært ekstra populære i vår og sommer. Mange nordmenn har skaffet seg nye gressklippere, hagemøbler og griller. Salget av maling har også gått bra. Byggevarer til terrassebygging og lignende har også vært veldig populært.

Kjøper utstyr til oppussingsprosjekt på nett

– En trend vi har sett gjennom hele perioden er at kundene har kjøpt utstyr til hele oppussingsprosjektet i mye større grad enn før. Mens de tidligere ofte kjøpte terrassebord først, etterfulgt av skruer og tilbehør, så har de i større grad planlagt prosjektet i detalj og kjøpt alt de trenger med en gang, sier Maxbos netthandelsdirektør.

Koronaepidemien førte til at nordmenn brukt mer tid hjemme. Han tror dette gjorde mange ekstra oppmerksomme på små og store oppussingsprosjekter.

– Når du går hjemme blir det enda mer synlig hva som trengs å fikses. Det er mange listeløse norske rom som har blitt fikset i løpet av de siste månedene.

Økte forbruket sitt

Klarnas markedsdirektør i Norge, Thomas Elvestad, ser våren og sommerens store økninger i netthandel som et tegn på at flere forbrukere finner frem til netthandelsbutikkene.

– Fremfor alt viser statistikken vår at de som allerede handlet mye online økte forbruket sitt ytterligere. Samtidig ser vi også at nye kunder som prøver netthandelen for første gang oppdager hvordan dette fungerer som et godt komplement til fysiske butikker, sier Elvestad.

Maxbos netthandelsdirektør er enig med Elvestad i hvor viktig det er å være tilgjengelig for kunder i både den fysiske butikken og på nettet.

– Vi har jobbet mye med tjenester som klikk og hent. Dette er en veldig godt benyttet tjeneste blant våre kunder. Vi ser at spesielt de eldre i løpet av koronaperioden har fått opp øynene for denne måten å handle på. Omnikanaltanken er viktig for oss. Det skal ikke være noe forskjell i leveringsalternativer om du handler i fysisk butikk eller på nett, sier Enger.

Stadig flere eldre oppdager online-shopping

  • Klarnas statistikk viser at dem over 55 år har økt sin andel av online shopping i hus- og hageproduktkategorien med hele 36 prosent de siste fem årene. Disse utgjør nå en drøy femtedel (19 %) av alle kjøp.
  • Aldersgruppen 36-55 år handlet mest til hus og hage i juli. Disse står nå for mer enn halvparten av kjøpene i kategorien.
  • Fordelingen mellom kvinner og menn har lenge vært stabil. Kvinner står i dag for litt over halvparten (55 %) av alle kjøp av hjem- og hageprodukter på nettet.

– Vi ser en klar trend generelt med at eldre aldersgrupper står for en økende andel av nettkjøp, og dette gjelder også hus- og hageprodukter. Denne utviklingen har vært enda sterkere i år på grunn av tiltakene under koronapandemien. Sett i et lengre perspektiv handler det nok hovedsakelig om at eldre forbrukere blir stadig flinkere med ny teknikk og begynner å bruke online shopping som et supplement til fysiske butikker, sier Elvestad.