– Aldri har det vært viktigere å støtte norsk næringsliv, og spesielt selvstendig næringsdrivende og lovende oppstartsbedrifter. Disse ønsker vi å fremme på én og samme plattform, sier initiativtaker Siri Aleksandra A. Olsen, som står bak Girl Crush.

Fellesnevneren for bedriftene som holder til i butikken er at de er startet og drevet av kvinner.

– Avlyste arrangementer i høysesongen gjorde at flere av bedriftene i kontorfellesskapet Girl Crush på Skøyen sto i fare for å miste hele inntektsgrunnlaget sitt. Alle forsto raskt at det var på tide å tenke nytt. Da tilbudet bød seg, ble vi enige om å åpne en felles konseptbutikk i nye Valkyrien senter på Majorstua i Oslo, sier hun, og understreker at alt ble gjort i løpet av 13 dager.

I de pastellrosa lokalene ​finner du en kombinasjon av håndlagde blomsterdekorasjoner, eksklusive smykker, ulike designarbeider, giftfri menskopper samt bærekraftige velværeprodukter og tekstiler. Girl Crush, Ro & Raff, Flove, Fiorella, Bryllupsglede, Plesner Patterns, Gudrun og Eco o ́clock er alle samlet under ett tak. Sammen er de en gjeng små lokale bedrifter, som har mye av produksjonen i Norge. Blant annet er putene fra selskapet ​Gudrun​ et helnorsk produkt – tekstilene blir produsert og vevd av Innvik AS​ i Stryn, før de blir sydd av en lokal produsent utenfor Kristiansund.

Fra åpningen: Fra venstre Kiki Plesner i Plesnerpatterns.no, Marianne Tvenge fra Fram Eiendom, Amanda Thompson, som driver Bryllupsglede, og står bak podkasten Jenteloven. Foto: Girl Crush

I selskap med kjente aktører

Sammen med anerkjente merker som ​& Other Stories​,​ Heaven Scent ​og​ Maanesten og Kaffebrenneriet​, ligger butikken i Valkyrien senter, og ​Moniker som nærmeste nabo​, en splitter ny multibrand butikk.

– ​Valkyrien blir en fantastisk destinasjon! Fram Eiendom har virkelig gjort en god jobb med å sette sammen leietakerne i senteret. Moniker, en splitter ny multibrand-butikk, rommer to etasjer. Det fargerike og kreative interiøret, satt sammen av Moniker og Snøhetta, er verdt en tur i seg selv, sier hun.

– Jeg håper alle tar kontakt med oss dersom de ikke har mulighet til å komme på besøk i den fysiske butikken. Vi svarer på telefon, mail eller i sosiale medier, og strekker oss langt for å få produktene levert på andre måter, dessuten har mange av jentene egne nettbutikker, avslutter Olsen.