– Ideen om Sanatorium ble født nærmest som en tilfeldighet over flere glass rosévin i Paris. Vi snakket om kreativitet og galskap – hvordan mennesker bruker sine utfordringer til sin fordel i utviklingen av kunst og design, dans og musikk, forteller Vigdis Bergh og Gro Sævik som står bak det unike konseptet i hjerte av St.Hanshaugen.

– Galskap og kreativitet, det er det hele prosjektet bygger på. Konseptet ble liggende litt på is, frem til en dag, da vi gikk forbi hjørnelokalet i Frydenlundgata 14 på St. Haugen i Oslo. Vi leide et design studio rett i nærheten, og en jernvareforretning skulle legge ned sin virksomhet etter 40 års drift, legger Gro Sævik til. Ettersom lokalet var til salgs bestemte duoen seg for å slå til.

​– Vi kastet oss bokstavelig talt rundt, og kjøpte lokalet nærmest på impuls. Stedet var vårt dagen etter. Eieren som kjente nærmiljøet godt etter å ha drevet butikken i 40 år ville svært gjerne selge til oss. Da han ønsket at naboene skulle få et hyggelig tilslag til nabolaget.

NorgesGruppen var også på ballen å ville gjerne kjøpe for å drive en Jokerbutikk, men selgeren ville at vi skulle overta, som han sa; «Jeg vil gjerne selge til jentene med peis», sier Bergh.

Ettersom han kjente til lokalet de hadde leid litt lenger ned i gaten, og sett hvordan de fyrte i peisen om vinteren. Damene var kjent for «design studioet med peis».

– Slik endte det at vi fikk tilslag på vårt bud foran nesa på Joker, og heldigvis – denne byen trenger mer en dagligvarebutikker, påpeker Sævik.

Det tok ett år med planlegging og oppussing før de fikk det som de ønsket.

– Stedet var fullstendig nedslitt, men hadde fantastiske kvaliteter under alle lag av plater og gammel linoleum, forsetter hun.

 Tilbake til sin opprinnelse

Bygget er opprinnelig fra 1868, og har huset en melke- og kjøttbutikk. Arealet mot gateplan hadde originalt håndmalt glasstak fra denne tiden, og i delen der kjøttbutikken holdt til var det originale fliser, også deler av det mønstrete flisegulvet var intakt under lag med plater.

– Mye av jobben med lokalet ble å skrape frem de gamle overflatene, og gi rommene den historiske kvaliteten og stemningen vi ønsket å skape. Noen vegger ble åpnet opp, og glassvegger ble satt inn, sier Bergh og påpeker at planløsningen var utfordrende å planlegge, da Sanatorium skulle favne mange behov, og flere bruksområder.

De ønsket at konseptet skulle være fleksibelt og at stedet skulle brukes til forskjellig formål med kreativ utfoldelse, under stadig utvikling.

– Sanatorium er en interiørkonsept butikk, designet som en leilighet, der man kan oppleve butikken gjennom rom på rom, som i et hjem. Stedet er en hybrid mellom butikk, galleri, studio og kontor, som i tillegg inneholder et «minihotell med to suiter».

– Alt man ser kan kjøpes; kjøkken, badekar, kraner, lamper, møbler, parfyme osv., forklarer Sævik.

Selv mener de at de jobber med de beste merkene. De er eneforhandler i Norge på flere merker som kult brandet «Le Labo fragrances› fra New York.

– Her har vi egen lab, der vi «labler» den håndlagde parfymen og duftlys med navnet ditt på etiketten. Vi er også eneforhandler på håndlagde kraner fra Brooklyn, New York, The Watermark Collection, og har badekar fra Italienske Devon & Devon, bl.a. møbler fra Gervasoni, kjøkken fra Italienske Minacciolo og sengetøy og håndklær organisk bomull fra Danske Tekla. Det er bare noe av mange merker vi representerer i vårt livstils univers, sier Bergh.

I tillegg kuraterer de en nøye utvalgt miks med håndlagde design «unikas» fra hele verden.

Kreativ rehab

To av rommene er laget som suiter med eget bad, disse leier de en sjelden gang ut til spesielle anledninger, som når samarbeidspartnere kommer på besøk eller de jobber sammen andre designere på prosjekter. Disse rommene har får navn som: Rom Horrible 113, Rom Do & Dyne 313.

– Vi kaller det bare innleggelse for kreativ rehab. Så pasienten må skrive seg inn i et spesialdesignet skjema, sier Sævik og smiler.

Har du kommet innenfor de grønne dørene på hjørne av St. Hanshaugen, skal alle estetiske sanser stimulere.

– Den særegne inngangsdøren var for øvrig det første vi kjøpet, etter å ha kuppet lokalet på 24 timer, supplerer Bergh.

Hovednæringen deres er firmaene de har drevet i mange år. Vigdis A. Bergh er interiørarkitekt og møbeldesigner og driver firmaet Inne Design MNIL som bl.a. har prosjekter som hoteller, restauranter, spa-frisørsalonger og mye private boliger. Gro Sævik er interiørdesigner, møbeldesigner og fotograf og driver firmaet X-Po Design,

som jobber med bl.a. design for bolig, retail, fotokunst og foto reportasjer for magasiner i inn og utland.

– Tidligere jobbet vi i et mer lukket design studio, men slik vi har åpnet opp, blir det mer som et kreativt verksted. Vi har kommet mye nærmere Oslo på et vis. Vi blir kjent med mange nye spennende mennesker, som kommer titt og ofte – noen bare for en kopp kaffe eller et glass vin, sier Bergh.

Sanatorium er tilrettelagt for event med sine fleksible og særegne rom. De har holdt flere egne fester, men de leier også ut til firmaer som skal ha et frokost- eller kveldsevent med noen utvalgte gjester for lansering av klær, vin, smykker, hudpleie og innenfor high-end markedet. De har også foto shoots i lokalet, noe stedet egen seg veldig for. 

 Uten spesialbutikker dør byen

– Oslo trenger et sted som Sanatorium, en nisjebutikk med møbler som består. Vi satser på kvalitet og varighet, ikke kjøp og kast. Vi er glad i merkevarer som har levert høy kvalitet i mange tiår, klassisk og moderne, med håndverks kvaliteter og godt og varig design, sier Bergh, og legger til at dette i grunn er en form for bærekraft de bidrar med.

– At man ikke kjøper møbler og interiør som skal byttes ut etter få år. Det er for mye masseproduserte produkter på markedet, det vil ikke vi bidra til, fortsetter hun.

Duoen jobber også med en egen Sanatorium kolleksjon. Der de på sikt skal gjøre samarbeid med andre designere og brand. Noe de allerede er i gang med.

– Vi håper at det fortsatt er plass for nyskapende butikker som Sanatorium, at disse kan overleve i en verden der alle sitter hjemme og bestiller på nett.

Uten spesialbutikker og entusiastiske drivere dør byen, avslutter Bergh.