– En fersk undersøkelse fra Virke viser at 46 % av nettbutikkene har opplevd omsetningsøkning i etterkant av koronautbruddet og flere oppgir til dels kraftig vekst. Amazon i USA har allerede varslet at de planlegger å ansette 100.000 nye medarbeidere, mens her hjemme melder Kolonial.no at de allerede har ansatt 200 nye medarbeidere for å dekke opp for den økte etterspørselen, sier Thomas Ramcilovic, leder for analyseteamet i DNB Næringsmegling.
Vekst hos Posten
Posten melder om en vekst i netthandel B2C, og særlig innenfor segmentene mat, medisiner, kosmetikk/skjønnhetspleie og småelektronikk. For noen uker tilbake melde de om 400 % vekst innen hjemlevering i Oslo-området, mens andre deler av landet kan vise til en enda høyere vekst.
– Det samme bildet ser vi hos PostNord, som varsler at de allerede har tidoblet kapasiteten på hjemleveringstjenesten sin. Så er det store spørsmålet om endringene kun er midlertidige, eller om vi vil se permanente endringer i handelsvanene til forbrukerne. Nå får stadig nye brukergrupper prøvd seg på å handle både dagligvarer og andre ting på nett som de normalt gjør i fysiske butikker. De tekniske løsningene er langt bedre enn de bare var for få år siden, og mange vil nok få en aha opplevelse med potensial for varig endrede handelsvaner, sier analysesjefen
– Vi tror også at den kraftige økningen i hjemlevering kan forsterke en allerede underliggende trend hvor folk er opptatt av enkelthet og fleksibilitet, og at koronautbruddet i så måte kan bidra til at denne trenden går raskere enn vi tidligere har trodd, avslutter Ramcilovic.