Korona har påvirket en rekke av eiendomsmarkedene kraftig. I en presentasjon, i forbindelse med tallene for første kvartal, skrev Eiendomsspar at i forkant av korona hadde logistikkmarkedet gode utsikter, men mye nybygging skapte noe usikkerhet. Etter korona mener Christian Ringnes og hans selskap at utsiktene er ok, men at også logistikkmarkedet blir berørt av krisen.

Eksplosiv vekst

Den delen av logistikkmarkedet som server de som driver med netthandel, blir trolig det området hvor etterspørselen er størst.

I tiden etter regjeringens korona-tiltak, hvor butikksentrene nærmest ble tomme spøkelsessentre, eksploderte netthandelen i Norge. Ifølge NRK meldte Posten Norge om enkelte dager hvor veksten i småpakker var på over 150 prosent. Flere dager leverte Posten flere pakker enn i dagene etter Black Friday. Nettbutikker som Komplett og NetOnNet meldte også om en formidabel salgsvekst i ukene etter at koronaviruset rammet verden og Norge.

Ringnes og Eiendomsspar omtaler også et butikkmarked som er kraftig preget av korona. «Den langsiktige trenden er netthandel og lavpris – korona påskynder begge to», skriver Eiendomsspar om butikkmarkedet.

Fallgruver

Netthandelen skaper ikke bare en utfordring i konkurransesituasjonen for handelsnæringen. En satsing på nett kan også vise seg å være kostbart for butikkene som ikke forstår og mestrer logistikken. Ifølge den amerikanske logistikkgiganten Prologis krever netthandel tre ganger så mye logistikkareal som tradisjonell varehandel. Fordi det plukkes enkeltvarer, er det også behov for mer automatisering og en høyere kompetanse på de som jobber på lageret. Det er dermed store fallgruver for handelsaktører som skal forsøke seg på netthandel uten å legge en ordentlig og gjennomarbeidet strategi for lager og logistikk.

Lars Fredriksen i Oslo Handelsstand Forening er redd for at dreiningen mot netthandel kommer litt for fort på enkelte av hans medlemmer.

– Flere har rigget seg godt mot netthandel, men mange er ikke i mål med dette arbeidet, sa Fredriksen nylig til Estate Nyheter i forbindelse med koronakrisen.

Rask levering

Noe av det viktigste for kunder som handler på nett, er at leveringen er rask. For en butikk holder det ikke å sende varene så de er fremme etter tre-fire dager. Kundene forventer rask levering, noe som kan bli kostnadskrevende for butikken. Da blir organiseringen av både lager og transport viktig for de som driver med handel.

Kravene til rask levering bidrar også til at det blir mer behov for lagre og logistikkbygg i nærheten av de områdene hvor befolkningen bor.