– Vi har utviklet en digital abonnementstjeneste som gjør det enkelt å tilpasse egne romløsninger som er designet av interiøreksperter, få dem levert og installert mot en fast månedspris. Løsningen gir selskaper fleksibilitet til å oppdatere interiøret i takt med at de vokser eller får nye behov. Møblene som byttes inn sørger vi for å gi nytt liv hos andre og vi renser, reparerer og restaurerer dem, slik at levetiden går opp og miljøavtrykket ned, sier Preben Carlsen, daglig leder og grunnlegger av GoGood, som har utviklet løsningen.
Potensialet for å skape nye verdier bare av kontormøbler som blir kastet i Norge er på mellom 300 og 400 millioner i året ifølge GoGood. I tillegg utgjør markedet for kontormøbler ifølge dem 4 milliarder, så potensialet for ombruk er enormt.
Interiør som utvikler seg i takt med bedriftens behov
GoGood har jobbet med innsikt, analyse og utvikling av nye løsninger for å gjøre ombruksøkonomien konkurransedyktig med forbruksøkonomien i over to år. I løpet av prosessen ble det raskt klart for dem at markedet for kontormøbler egner seg godt som et første sted å begynne. Mange synes det er vanskelig, slitsomt og frustrerende å innrede kontoret. De opplever det som meningsløst å bruke oppspart kapital på innredning, fremfor å investere i områder som er strategisk viktige og stadig flere ser på ombruk som et attraktivt alternativ til å kjøpe nytt, da bærekraft har blitt viktig for mange.
– Som tidligere gründer og leder av flere selskaper vet jeg hvor frustrerende det er å bruke millioner på kontorinnredning og oppussing bare for å vokse ut av lokalene et par år senere. Den frustrasjonen er jeg ikke alene om, så det har vært viktig for oss å jobbe ut en betalingsmodell som sørger for at selskaper i utvikling slipper å ødelegge likviditeten sin på innkjøp av dyre kontormøbler, sier Carlsen.
Kan spare 3–5 ganger klimagassutslippene i Oslo hvert år
I tillegg til den økonomiske verdiskapingen kan et effektivt ombrukssystem for møbler bidra til miljøgevinster. Bare i EU kastes det over 10 millioner tonn møbler hvert år og EU alene kan spare 3–5 ganger de årlige klimagassutslippene i Oslo ved å etablere et system for ombruk av møbler ifølge GoGood.
Gründerne av GoGood mener det mangler gode ombruksløsninger i dag. For selv om ombruksmarkedet er i vekst, er det fortsatt som et nisjemarked å regne sammenlignet med forbruksmarkedet. Kunder som vil velge brukt må fremdeles ta til takke med enkeltannonser på digitale markedsplasser eller second hand-butikker med begrenset utvalg. Ofte er produktene vanskelig tilgjengelige, i dårlig stand, møkkete og det tar tid å finne det man trenger.
– All friksjonen gjør terskelen for å velge brukt høy for mange. Vår ambisjon er å snu opp ned på dagens situasjon og lage en kundeopplevelse som er bedre enn alt som finnes i dag – også for nye produkter. For å lykkes kombinerer vi neste generasjons digitale markedsplass med morgendagens sirkulære forretningsmodeller og utvikler løsninger for helhetlige, ende-ende-tjenester med ombruk inkludert. Good Work er første skritt på veien mot en ny og bedre ombruksmodell, men ambisjonen er å videreutvikle dagens løsning til et sofistikert verktøy for smaks- og behovsmatching og et avansert ombrukssystem som gir bedre kontroll over brukte gjenstander i verdikjeden. Når det er på plass er vi klare for å tilpasse modellen til nye produktområder som mote, sport, elektronikk og barneutstyr, sier Carlsen.