– Koronasituasjonen har gjort at handels- og serveringsbransjen har fått det ekstra tøft. Omsetningen falt dramatisk over natten, og for mange helt ned i null. For handelssegmentet så er det hovedsakelig mote som sliter, mens dagligvare, farmasi, sport, hjem & oppussing faktisk har gjort det godt. Alle har sine utfordringer, men da er det ekstra gøy at noen tør å tenke offensivt og langsiktig. Anton Sport er på mange måter en pioner i bransjen og har forstått at konsumentene har endret seg, sier Remi N. Olsen, Head of Retail hos Akershus Eiendom som har meglet avtalen på vegne av Aberdeen Standard Investments.

Bogstadveien har vært og er en viktig destinasjon for Anton Sport. Før de flyttet inn i Bogstadveien 2 hadde de en flagship i Bogstadveien 1. Det er en slik flagship Anton Sport nå re-etablerer og som skal stå klar til høstsesongen.

– Det er morsomt å se at Anton Sport nå re-etablerer en flagship i Bogstadveien. Dette er en sportskjede som fokuserer på hva kundene vil ha og utøver en fantastisk personlig service. Det er det retail anno 2020 handler om og viser hvorfor Anton Sport tjener penger i en tøff bransje som sport. Når mye av handelen i Bogstadveien har forsvunnet til sentrum, er det ekstra gøy at Anton Sport forblir i Bogstadveien. Det er utrolig viktig for gaten og området, sier Olsen.

 – Anton Sport skal være offensive

– Anton Sport har drevet butikk i Bogstadveien i 20 år. Vi drev i 3 etasjer i Bogstadveien 1 frem til 2012, hvor vi flyttet over gaten og har drevet i kjelleren. Da muligheten om utvidelsen kom på banen var vi raske på avtrekkeren. Vi ønsker å bygge en ny flaggship store, sier Anton Sport-sjef Morten Borgersen.

Han er i utgangspunktet skeptisk til å drive butikk i Oslo sentrum.

– Men, markedet trenger en Anton Sport butikk, og vårt soleklare førstevalg er da Bogstadveien. Etter at vi bygde om butikken i 2017 er en negativ trend snudd til en pen vekst de siste årene, med fokus på løp, sykkel og ski. Nå kan vi forsterke dette sortimentet, og samtidig utvide med flere merkevarer på tekstil, noe vi ikke har hatt plass til i eksisterende lokaler, forteller Borgersen og påpeker at under koronatiden er de fleste i detaljhandel blitt veldig defensive, derimot skal Anton Sport i kjent stil være offensive.

– Derfor valgte vi å signere ny kontrakt selv i et utforende marked, sier han.

På spørsmål om hvordan omsetning i mars i fjor var sammenlignet med i år, svarer han at butikken hadde en vekst på 4 prosent,og fortsatte med tidens beste april.

Kreative på husleien

Koronakrisen har gjort forhandlingene utfordrende, men begge parter har gitt og tatt, og med litt kreativitet har de landet på en god løsning for alle. Aberdeen Standard Investments og deres Aberdeen Property Nordic Fund 1 SICAV-FIS er gårdeier.

– Vår erfaring med handel og ikke minst vår internasjonale erfaring, har vært avgjørende for at vi kom i mål. Denne prosessen ble krevende når koronaviruset slo innover oss, men Akershus Eiendoms evne til å se løsninger samt at vi var åpen for å gå nye veier, gjorde at vi til slutt kom til enighet, sier Kathrine Antoinette Halgunset hos Aberdeen Standard Investments.