På kort tid har Amerikalinjen blitt en snakkis. Fra å være et glemt bygg folk passerer til å bli et fasjonabelt boutiquehotell hvert å løfte blikket. Bygget var i sin opprinnelse Den norske Amerikalinjes hovedkvarter, og har fraktet tusenvis av forventningsfulle nordmenn over Atlanterhavet. Nå får det igjen folks oppmerksomhet, og har tatt tilbake sin glorie. Ikke bare har Jernbanetorget 2 gitt noe til byen, det har også bidratt til å forskjønne området.

– Amerikalinjebygget har på mange måter ligget i dvale i godt over 40 år. Det har selvfølgelig vært fysisk tilstede i bybildet, men det har ikke vært noe ved bygget som har tiltrukket folks oppmerksomhet. Vi har alle bare hastet forbi. Da vi fikk det ærefulle oppdraget å revitalisere Jernbanetorget 2 og bringe liv og røre tilbake til dette ikoniske bygget, da var det som å åpne en magisk boks full av historier og drømmer. Det har virkelig vært en eventyrlig reise for meg og mine fantastiske kolleger. At vi nå får oppleve så mye kjærlighet og annerkjennelse rundt prosjektet fra fjern og nær, er ekstremt rørende for oss alle, sier Wilhelm Hartwig, hotelldirektør på Amerikalinjen.

Andreas Bjercke og Georg Eliassen er de opprinnelige byggarkitektene for huset som stod ferdig i 1919. Kritt Arkitekter har stått for ombyggingen av huset til hotell. Foto: Franscisco Nogueira

Et sted folk trives

Eiendommen fremstår åpen og innbydende – for alle. I kontrast til mange andre hotell der du ofte kan føle deg oversett uten en reservasjon. For selv om kvaliteten og designet holder særs høy standard, oppleves det jordnært, enten du er gjest eller ønsker en kaffe i baren. Dette er vel så mye et møtested for Osloborgere som et overnattingsted, med cocktailbar, jazzklubb, brasserie og 122 rom og suiter.

– Da vi utviklet de ulike konseptene på Amerikalinjen, var det absolutt viktigste for oss å skape noe som ville appellere til de som bor og bruker byen vår. Vi har fra dag én hatt klokketro på at dersom vi treffer de lokale i Oslo, ja da vil tilreisende gjester også trives her. Med en beliggenhet som vår, med utallige spisesteder rett utenfor hotelldøren, er det ingen tvil om at konkurransen om gjestene er tøff. Vi har ønsket å skape et varmt og inkluderende hus der inngangsterskelen er lav samtidig som kvaliteten og servicen er i verdensklasse. Når vi ser tilbake på de første 10 månedene med drift er det kanskje dette vi er aller mest stolte av – at vi har skapt en levende og pulserende førsteetasje der mennesker virkelig trives. Et sted der de skriver nye historier sammen, sier en stolt hotelldirektør.

Restaurereringen av bygget er et utmerket eksempel på hvordan et hotell kan fortelle en tydelig historie, men samtidig være tidsriktig i interiør og sortiment – uten å inngå kompromisser. Det er kanskje også en av grunnene til at det prestisjefulle reiselivsmagasinet, Conde Nast Traveller, kåret Amerikalinjen til Nord-Europas beste, og det fjerde beste hotellet i Europa. Dette er en gjev pris å få, særlig i første driftsår.

Helårshagen har flislagt gulv som bidrar til den kontinentale stemningen, glasstaket beskytter for vær og vind. Grønne, friske planter og gule originalfliser på veggene skaper en helt egen atmosfære. Foto: Franscisco Nogueira

Gjestreisen

At hotellet, til tross for størrelsen har flere valgmuligheter begeistret mange. Du har brasserie Atlas der det serveres frokost, lunsj, brunch og middag. Cocktailbaren, Pier 42 er en forlenget arm av resepsjonen. Oppkalt etter den ikoniske brygget Pier 42 på Manhattan, hvor tusenvis av nordmenn startet sin reise på det amerikanske kontinentet. Etter journalistens mening er dette kanskje den hyggeligste plassen. Da du får en kontinental følelse. For i loungen finner du folk som har sjekket inn eller ut, andre som møter venner for en drink eller jobber på pcen. Møteplasser der det er rom for ulike aktiviteter, og hvor folk er like velkommen alene som i grupper er vellykkede. Det er også noe helt spesielt med å sitte ute, særlig for en nordmann hvor været ofte gir begrensninger for det. Haven, den grønne oasen til Amerikalinjen, har gjort noe med dette. De har skapt en innglasset helårshage i «bakgården». En plass som egner seg særlig godt til eventer og er enda et rom med wow-effekt. I kjelleren finner du New York-inspirerte jazzklubben, Gustav, som er oppkalt etter den Norske Amerikalinjes grunnlegger og første direktør; Gustav Severin Henriksen.

– Forankringen til historien står sentralt i alle konseptene på huset. Jazzklubben Gustav er for eksempel inspirert av de tusener med nordmenn som tok Amerikalinjen til New York for å oppleve sine helter på klubbene der borte. Om kort tid åpner vi også vårt helt egne bagels bakeri i Fred Olsens gate. Mange tenker på bagels som erke amerikansk og erke New York, men sannheten er at det var polske jøder som tok med seg bagels oppskriften til New York, da de utvandret over Atlanterhavet. Alt vi gjør og alt vi skaper har en relasjon til historien, forteller Hartwig.

Restaurereringen av bygget er et utmerket eksempel på hvordan et hotell kan fortelle en tydelig historie, men samtidig være tidsriktig i interiør og sortiment – uten å inngå kompromisser. Foto: Franscisco Nogueira

Nullpunktet i Oslo

– Det er ikke mere enn noen få år siden dette var en plass de aller fleste bare ville haste forbi. Det har alltid vært mange mennesker i bevegelse her nede, men med et tungt rusmiljø rett utenfor togstasjonstrappen og lite næringsvirksomhet på bakkeplan, har det ikke vært et særlig attraktivt område. De siste årene har vi imidlertid sett en radikal endring og Jernbanetorget blir virkelig varmere og varmere for hver dag som går, sier han.

For en Osloborger er det fortsatt vanskelig å vende seg til at Jernbanetorget er et sted å besøke, utover at det er et viktig kollektivknutepunkt. Derimot for en turist er dette selve inngangsporten Oslo. For byen som helhet er det flott at området nå har fått et prestisjehotell. Det var her reisen for mange nordmenn startet til Amerika, men det er også i dette området reisen for mange turister starter i Oslo. Og med Operaen, Deichmanske, Munchmuseet, Barcode, shopping i Kvadraturen og handlegaten Karl Johan som tar deg videre opp mot slottet, er dette et utmerket sted å begynne oppdagelsen av Oslo.

– Nå opplever jeg områdene Jernbanetorget og Bjørvika som de virkelige nye tyngdepunktene i byen vår. Mennesker kommer hit for å sosialisere, for å drikke og spise. Nå er det her de spennende nyetableringene finner sted. Jeg tror at timingen for et hotell- og restauranthus som Amerikalinjen, derfor ikke kunne vært bedre. Og på slutten av kvelden, hva er bedre enn at alle finner et tog, en buss, en trikk eller en T-bane, rett utenfor huset vårt når de skal hjem, avslutter Hartwig.

Hadeland Glassverk har bidratt til hotellets design og uttrykk gjennom lamper. De har også redesignet champagneglassene. Det samme gjorde de til Amerikalinjens første skip i 1913. Interiørarkitekter på Amerikalinjen er Puroplan fra Finland. Foto: Franscisco Nogueira