Shoe-d-vision, som står bak Skoringens nesten 200 butikker i Norge og Danmark, satser nå massivt på det populære sneakers-markedet. Nå åpner de sine egne SNEAX Stores i både Norge og Danmark. I første omgang dreier det seg om 21 SNEAX Stores, hvor 11 av disse åpner i Norge og 10 i Danmark. Kjeden har planer om mange flere butikker. Målet er å samle de beste sneakers fra sko-, tøy- og sportsbransjen og på den måten gi kundene adgang til et helt unikt sortiment.

At salget av sneakers vokser kan flere analyser bekrefte, og det merker man i den grad hos Norges nest største skokjede, Skoringen, hvor sneakers i løpet av de siste årene er kjedens klart raskest voksende kategori. Med åpning av egne SNEAX Stores demonstrerer skokjeden at man nå for alvor ønsker fotfeste på det populære sneakers-markedet. Med satsningen på sneakers har kjeden fått mulighet for å selge noen av de mest populære varemerkene og toppmodellene.

Ifølge skokjedens danske administrerende direktør, Frank Siim Sørensen, er åpningen av egne SNEAX Stores en del av en vekststrategi som skal bidra til å gi kjeden en enda sterkere posisjon.

– Med SNEAX Stores har vi tro på at vi treffer bra inn i tidens populære trend og dermed også en større målgruppe. Sneakers blir bare mer og mer populære og tar mer og mer plass, ikke bare i gatebildet men også på hyllene hos både de tradisjonelle skoforhandlerne, sportsbutikkene og i online fashion shops. Sneakers appellerer til alle aldersgrupper, og det er også helt klart den kategorien som vokster raskest hos oss. Så selvfølgelig skal Skoringen, som en av Norges største skokjeder, også stå sterkt på dette området, sier Siim Sørensen.

Shop-in-shop

De 21 nye trendy SNEAX Stores er plassert sammen med eksisterende Skoringen-butikker og fungerer som en stor shop-in-shop med egen identitet og uttrykk, og hvor de fleste har egen inngang. SNEAX Store er innrettet i en spennende og trendy stil som støtter de sterke merkene på hyllene. En markant blå farge går igjen i det nye designet og sammen med et indirekte lys på varene skapes et helt spesielt univers. Det gir kunden en unik innkjøpsopplevelse.

– Ved å etablere SNEAX Stores sammen med våre eksisterende butikker tilbyr vi kundene noe nytt, nemlig et inspirerende univers med et stort utvalg av markedets mest populære sneakers-merker. Dette er et supplement til vårt eksisterende sortiment av motesko, merkevaresko og egne kvalitetsmerker til hele familien, tilføyer Siim Sørensen.

Sortimentet i SNEAX Store skiftes ut jevnlig og består alltid av de nyeste og mest populære modellene fra kjente sneakers-merker, som Adidas, New Balance, Tommy Hilfiger, Fila, Puma og mange flere. Det er med andre ord de sterkeste modellene og merkene innenfor sport, fashion og sko.

Konseptet er testet i Oslo

Forut for de planlagte SNEAX-åpningene ligger et stort forarbeid hvor kjeden har testet konseptet i to byer, blant annet i kjedens butikk i Kongens gate i Oslo. Tilbakemeldingene har vært svært positive, både fra kundene og fra skohandlerne.

– Vi har testet SNEAX Store konseptet i to butikker over en periode på cirka 6 måneder. Både kundene og personalet vårt er enormt begeistret for det nye konseptet, og vi kan se at det trekker til seg mange nye kunder i alle aldre. Sammenholdt med våre salgstall og de markedsanalysene vi studerer, tror vi at vi treffer bra i tidens populære trend. Vi håper kundene vil ta godt imot første etappe av SNEAX Stores, som vi nå åpner flere steder i landet. Målet er selvfølgelig mange flere byer, avslutter han.