Generasjon Z defineres blant annet ved konstant mobilbruk. De ønsker å chatte, fremfor å snakke og har en tålmodighet på cirka 8 sekunder. Hvordan ser denne generasjonen på arbeidslivet? NæringsEiendom har snakket med Mathias Rishaug Bakken (23). Han tar en master i Ledelse ved Høyskolen Kristiania, etter å ha gjennomført en bachelor i Kreativitet, Innovasjon og Forretningsutvikling ved samme skole.
– Hvilken arbeidsgiver drømmer du om å jobbe for og hvorfor?
– Jeg har ingen spesifikk drømmearbeidsgiver, og det er heller ikke viktig for meg om det er en stor eller liten bedrift. Det som likevel er viktig er at arbeidsgiveren har verdier jeg kan identifisere meg med, og at bedriften knytter et stort fokus rundt innovasjon og utvikling.
– Hvordan ønsker du å ha det på arbeidsplassen?
– Jeg ønsker å ha en arbeidshverdag der jeg opplever at jeg får ansvar, men med frihet til å løse oppgaver på min måte, samtidig som jeg får oppfølging og veiledning. Jeg ser etter en arbeidsplass der det er stor takhøyde og hvor ulike synspunkt verdsettes, og hvor alle ansatte føler seg viktige og verdifulle. Kontorlandskapet bør ha gode arbeidsforhold og motiverende omgivelser.
– Hva er den optimale arbeidsformen for deg?
– Den optimale arbeidsformen for meg er en variasjon mellom det å drive selvstendig arbeid og det å arbeide i team. Variasjon er nok et nøkkelord her. Uten at jeg har nok erfaring til å kunne danne meg noe tydelig bilde ser jeg for meg at prosjektarbeid er en arbeidsform som kunne passet meg bra, ettersom ulike prosjekter naturligvis medfører ulike utfordringer og oppgaver. Jeg er en stor tilhenger av fleksibilitet både hva angår arbeidssted og arbeidstid, og tror nettopp fleksibiliteten og variasjonen kan være en pådriver for å opprettholde motivasjonen.
– Hvordan tror du arbeidslivet vil se ut om 20 år?
– Jeg tror arbeidslivet beveger seg i en retning der fleksibilitet og endringsvilje og -evne blir enda viktigere enn i dag. Global konkurranse vil trolig utfordre norske bedrifter i enda større grad, og jeg tror derfor norske bedrifter vil måtte rette seg mot nisjer der vi kan skille oss fra den internasjonale konkurransen.
Selv om teknologien vil endre og erstatte noen av dagens arbeidsoppgaver tror jeg det vil oppstå en økt etterspørsel etter humane kvaliteter som kreativitet, samarbeidsevne og kritisk tenkning.