De siste årene har Osloborgene virkelig fått øyne opp for å spise ute. Remi N. Olsen, Associate Partner & Head of Retail, i Akershus Eiendom, opplever at Food & Beverage markedet (F&B) har skutt fart. Ettersom handelen har stoppet litt opp, har det bidratt til en vekst i restaurantmarkedet.
– Den største grunnen er at vi nå går mer ut og spiser – adferdsmønster vårt er endret. Vi bruker rett og slett mer penger på mat og drikke, sier han.
Samtidig opplever han at konsumentene er mer kravstore. De har også fokus på kvalitet.
– Dette har resultert i flere restauranter med tydelig identitet, enten det er en ramen restaurant eller om det er et klassisk fransk brasserie. Går vi ett tiår tilbake var de fleste restaurantene uten sin egen identitet, og pasta, pizza, tex-mex og hamburger stod på alles menyer. Dette kvalitetsløftet både på konsepter og kvaliteter har gjort at vi har sett en formidabel vekst. Fast casual dining som lenge har vært et buzzord og er stort i utlandet har for fullt kommet til Norge – Oslo Streetfood i Torggata er pioneren. Denne mathallen med de innovative streetfood konseptene har blitt tatt godt imot og hallen fylles opp daglig, påpeker han.
Mulighet for overetablering
Den store veksten av serveringskonsepter har ifølge Olsen ført til en mer profesjonell bransje.
– Før var det et knippe profesjonelle aktører som man gjerne kunne telle på en hånd. Nå har det kommet flere, og dette har skapt et mangfold i bransjen. Flere av de mindre seriøse og kriminelle er i ferd med å forsvinne. Likevel skal man passe litt på at det ikke blir en overetablering. Det har vært lave inngangsterskler for å etablere seg og med den store veksten i restauranter vil naturlig nok ikke alle klare seg. Det er en tøff bransje å tre inn i, sier han og fremhever at selv om man er en god kokk eller front-of-house manager, betyr ikke det nødvendigvis at man er en dyktig restauratør.
Olsen forstår godt at det kan være fristende å prøve seg, særlig når gårdeierne begynner å incentivisere leietakere ved å ta en større del av investeringen.
– Men for all del, honnør til de som driver godt og ikke minst til bransjen som har profesjonalisert seg.
Restaurantlivet spirer
At restaurantlivet spirer i Bjørvika, synes Olsen er spennende. Den nye «bydelen» har lenge hatt noen travere i Vaaghals, Stock og Nodee, men nye tilvekster som Rivoli og Åpent Bakeri gjør det også veldig godt ifølge eksperten.
– Markedet er faktisk så godt at gjengen bak Vaaghals har åpnet Code Restaurant, og snart relokaliserer Maaemo hit også. Dette tyder på et spennende område, men som fortsatt er under utvikling, påpeker han og legger til at Torggata, Møllergata og Youngstorget har blitt det nye utelivssentrumet.
– Oslo Camping, Tilt og Kulturhuset var tidlig ute med å knytte spill og moro med servering, enten det er minigolf, shuffleboard, biljard, dart, dans eller lignende. Flere konsepter har etablert seg i området og har blitt svært populære. Oche og Brygg i henholdsvis Torggata og Storgata er eksempler på dette. I Promenaden området, altså handelsområdet rundt Karl Johans gate, har vi i 2019 fått to spennende etableringer. Villa Paradisio har etablert seg i Grensen/Øvre Slottsgate og Olivia har etablert seg på Eger, forteller han.
Olsen påpeker at dersom handelsmarkedet skal fungere optimalt, er det viktig med gode serveringskonsepter som er med på å skape liv og øke trafikken.
– Telegrafbygningen er som kjent under utvikling og når den ferdigstilles åpner det ytterligere serveringskonsepter. Det blir bra for sentrum og Kvadraturen. Grünerløkka og Oslo Vest har gjennom 2019 hatt jevn god vekst og er to stabile områder. To franske ringrever i form av Le Benjamin og Brasserie Ouest leverer løksuppe og andre franske fristelser og omsetter begge over 20 millioner.
Aker Brygge og Tjuvholmen er et stabilt og godt serveringsområde med mange solide konsepter. De fleste aktørene har vært her i en årrekke, men gjør det likevel godt.
– Det som er interessant er at PE-selskapet Longship kjøper seg opp i Akershusgruppen. Den erfarne aktøren med gastro puber som Beer Palace, Burger Joint, Amundsen Bryggeri & Spiseri med flere, har nå fått tilført kapital og skal satse videre. Når PE-aktørene begynner å investere i F&B tyder dette på at markedet har løftet seg og er i vekst. Andre spennende og aktive oppkjøpsaktører er finske NOHO og danske Rekom som har gjort en rekke investeringer hovedsakelig innenfor servering og natteliv, understreker han.
Årets trender
Fast casual er et område som øker fortsatt. Etableringen av Oslo Streetfood befester dette. Videre ser Olsen at underholdning kombinert med servering øker i popularitet.
– Skagstindgruppen som startet opp Pokalen Pub og Vulkan Scene vokser videre og har startet opp i Barcode og åpner nå i januar et helt nytt konsept, Raadhuset Oslo, i Klingenberggaten 4 etter Power. Her vil man kunne boltre seg med kjente og kjære spillkonsepter mens man kan nyte godt i glasset fra enten øl-, vin- eller cocktailbaren. Utover dette så har alle disse trendene eller konseptene en fellesnevner, og det er kvalitet, sier han og legger til at vi har blitt mer kvalitetsbevisste og stiller større krav til konsept, råvarer og ikke minst bærekraft. Dette er Restaurant Rest et godt eksempel på. De tar bærekraft på alvor og tar det til et helt nytt nivå. De benytter matvarer som andre gjerne kaster. Gulerøtter som ser rare ut, og deler av dyret som ofte går i søppla, og forvandler dette til gourmetmat.
– Er det for mange restauranter som et resultat av at handel er utfordrende?
– Vi ser nå at de fleste solide aktørene allerede har fylt opp ordrebøkene for 2020 med nyetableringer. Derfor tror vi at vi vil se en litt mindre vekstrate enn hva vi har sett i 2019 og 2018. Det er krevende å åpne et nytt serveringssted og tar mye tid. Organisasjonene til disse aktørene har begrenset kapasitet, og disse aktørene vil kun ta nye prosjekter dersom noe unikt skulle dukke opp. Likevel er det en del spennende utviklingsprosjekter som snart nærmer seg ferdigstillelse. Bjørvika er et eksempel og der er det rom for flere serveringskonsepter. Vi frykter ikke en direkte overetablering, men det kan komme noen voksesmerter når vi har hatt en slik vekst.
– Er det noen spennende konsepter som vil etablere seg i Oslo i år?
– Det er mange spennende internasjonale konsepter som har fått øynene opp for Norge. Det har helt klart hjulpet at Fursetgruppen har etablert Ling Ling by Hakkasan. Når Hakkasan Group etablerer seg i et nytt område følges det med argusøyne. Vi har selv blitt kontaktet av 3 internasjonale meget anerkjente aktører som snuser på Norge. Om det blir etablering vil tiden vise, men det er ikke noen tvil om at utlendingen har fått øynene opp for Norge. Vi har fått en fantastisk kulinarisk arena i Oslo fra streetfood og casual dining til tre stjerner i guide Michellin.