– Vi ser på ulike modeller for et bonussystem for grønne valg for de ansatte, sier CTIO Rune Augenstein i Smedvig Eiendom til NæringsEiendom.

Ansatte skal premieres for de grønne valgene som tas, og sentralt i prosjektet står et forretningskonsept som skal gi energi-, effekt- og klimavennlige løsninger i et bygg.

Rapport med forslag

Veni, som eies av Smedvig, har ambisjoner om å skape lokale markeder, hvor et fellesskap kan dele varer og tjenester for å utnytte ressursene bedre. Selskapet har laget en rapport som tar for seg flere forslag og muligheter.

Prosjektet vurderer markedspotensialet for denne type ordninger ved å kartlegge et panel av potensielle fremtidige brukere og kartlegger juridiske og skattemessige sider ved belønningsordningen. Det hele samles så i en forretningsmodell hvor verdiskapningen tallfestes og fordeles mellom de ulike aktørene.

Blant områdene som blir gjennomgått er bildeling i form av samkjøring, å fremme alternativ reisemåte (buss og sykkel), individuelle energibesparende tiltak (for å utjevne makseffekt på strøm) og produksjon av miljøvennlig energi og opprettelsen av et lokalt energimarked.

Mobilitet

Veni har konkretisert forretningskonseptet i to konkrete produkter. Det ene tar for segf mobilitet.

Innenfor mobilitet er det i dag løsninger for samkjøring hvor en person (sjåføren) kjører passasjeren til jobb og mottar penger for det. Veni trekker flere inn i konseptet. I tillegg til at passasjeren betaler sjåføren for samkjøringen, blir parkeringsplassen til passasjeren ledig. Den kan dermed leies ut til noen andre leietakere. I tillegg kan lederen i selskapet sette pris på at to kolleger kjører sammen fordi det fremmer et godt forhold på jobben. Det kan dermed legges opp til at også passasjeren mottar belønning for den frigjorte parkeringsplassen, samt at de to får belønning fordi de bygger et godt forhold på jobben.

Blant det som skal gi verdi til den ansatte, er antall kilometer spart personbilbruk, kroner spart personbilbruk, personlige treningsminutter, personlig antall skritt, kjøp av billetter til kollektivtransport og besparelser i CO2 i kilo.

Lokal energiproduksjon

Det andre konseptet til Veni går på lokal energiproduksjon. Mens energibruken i et bygg i dag betales av leietaker, som har få muligheter til å bidra til forbedring av energiløsningene, foreslår Veni en ny type leiekontrakt mellom leietaker og utleier.

Veni mener det gjennom nye energisparekontrakter er mulig å finansiere løsninger og tiltak som gir god økonomi for både utleier og leietaker. Kontraktene skal gi reduserte energikostnader, langsiktig verdiskapning og bærekraftige løsninger. Energisparekontrakten som utvikles i dette konseptet består mellom leietaker og utleier. Leietaker påtar seg å betale sitt energiforbruk som om det var elektrisitet fra el-grid med et avtalt fratrekk. Dette skal garantere leietaker den laveste el-grid prisen i det spesifikke området.

Ifølge Veni er det for en samling bygg (fra ca. 1970 i snitt) på om lag 9 000×2 kvadratmeter det mulig å frigjøre opp mot 1 million kroner årlig som kan brukes til å gjennomføre energisparetiltak og innføre og oppgradere lokal energiproduksjon. «Dette ivaretar byggeiers verdiskapning og etablerer forsterkende og nye inntekter og tilbyr leietakere reduserte energikostnader og mer attraktive bygg som igjen motiverer til mer effektiv bruk», skriver Veni i prosjektbeskrivelsen.

Veni mener det er flere effektive tiltak som i dag ikke blir realisert fordi det ikke lar seg «regne hjem». «I dette prosjektet gjør nye energikontrakter det mulig å realisere både lokal energiproduksjon og effektive energitiltak i eksisterende bygg. Avtalene gir forretningsmessige fordeler til både byggeier og utleier».

Veni søker også å bruke blockchain-teknologi (den digitale og sikre, distribuerte og sporbare loggføringen av transaksjoner og ikke den energikrevende «gruvedriften») for systemet. Løsningen bruker også en lokal valuta som skal omregne energipoeng til valuta med en kroneverdi.