Halvparten av all netthandel ble gjennomført før 3. desember og ti prosent av alle nettkjøp ble gjort som følge av anbefalinger fra kunstig intelligens. Det viser Holiday Shopping Report, som gir en oversikt over trender, data og handelsstatistikk for varemerkene i detaljhandelenen under høytiden.
Rapporten er basert på data fra over hundre millioner globale forbrukere og gir en pekepinn på året som kommer.
I Norden sto Cyber Week (uka etter black friday) for 40 prosent av det totale salget mellom 19. november og 26. desember. Dette globale gjennomsnittet var 36 prosent. Globalt kjøpte forbrukere åtte prosent mer i løpet av høytiden på slutten av fjoråret. Det tilsvarer en global omsetning på 723 milliarder dollar. Salget under Cyber Week brøt nye rekorder, med 15 prosent økning av globale digitale inntekter. En økning på 143 milliarder dollar.
– Butikkene som investerte i klikk-og-hent ble vinneren året før og i løpet av julen 2019. I år må nettbutikker finne nye måter å integrere opplevelsen som mobiltelefonen gir, med den fysiske butikken, for å skape bedre handleopplevelser, sier Lars Grønkjær, senior VP og ekspert på varehandel i Salesforce.
Nettbutikker som tilbyr kundene å handle på nettet og deretter hente varen i en fysisk butikk, lykkes bedre enn konkurrentene i 2019. De siste fem dagene før jul hadde disse 56 prosent flere aktive kjøpere – som brukte søkefunksjonen, la et produkt til i handlekurven og startet betalingen.
Nettbutikker øker inntektene ved hjelp av kunstig intelligens
Produktanbefalinger basert på kunstig intelligens førte til at antall bestillinger økte med 10 prosent og inntektene med fem prosent under høytiden. Rapporten viser at mobilen fortsatt er den viktigste enheten både når det gjelder trafikk og antall kjøp. I Norden kom over halvparten av alle kjøp (52 prosent) fra mobiltelefon. 2. juledag stod mobil for så mye som 80 prosent av trafikken og 65 prosent av alle kjøp.
Salesforce har analysert millioner av forbrukere i over 30 land som kjøpte varer fra plattformer som bruker Commerce Cloud, milliarder av interaksjoner med Marketing Cloud og millioner av saker behandlet av Service Cloud.