Mange spør oss om vi skal lage en ny luksusgate ettersom vi tidligere har utviklet EGER og Promenaden i Nedre Slottsgate, det er ikke hovedformålet i Bjørvika. Vi skal ha god spredning, alt fra luksus til lavterskeltilbud, sier Caroline Krefting, investeringsdirektør i Carucel Eiendom og ansvarlig prosjektleder for utviklingen i Bjørvika  

– En ting er sikkert: Dette blir Oslo’s nye mat- og kulturdestinasjon, fortsetter hun. 

 Det var i Bjørvika Oslo opprinnelig ble grunnlagt av Harald Hardråde i år 1048. Etter bybrannen ble byen flyttet, men nå er tiden inne for at Bjørvika byr på nytt liv mener Krefting 

– Dette skal gjøres med prosjektet som involverer et bygulvtotalt 40.000 kvadratmeter og cirka 110 enheter hvorav 42 av disse er serveringssteder. Dette blir en matdestinasjon med solrike uteplasser og et bredt kjøkken, sier Krefting.  

Hun opplever at folk ønsker aktiviteter og opplevelser i større grad. De fokuserer også på et spennende shoppingtilbud i nyetablerte Operagata og utvider tilbudet i Dronning Eufemias gate.  

Når alt er ferdigstilt regner de med at det blir 20.000 arbeidende i Bjørvika og cirka 10.000 beboere. Med alle tilreisende i tillegg, blir dette et tungt befolket område. 

Microsoft og PWC har flyttet inn i kontorbygget Eufemia i Bispevika Nord, og nå er det flere av boligbyggene som ferdigstilles. Om ett år vil området se helt annerledes ut. Det vil bli mye aktivitet. Bare fra kulturinstitusjonene er det i dag over to millioner besøkende i året. I årene fremover er dette forventet til rundt 5,5 millioner. Det nye Clarion hotellet som åpnet på Munch Brygge i sommer tiltrekker seg allerede folk. Dette vil bli Oslos nye kulturdestinasjon, konstaterer Krefting. 

 Norge på kartet 

15 prosent av Bispevika Nord skal bestå av kulturformål. Krefting påpeker at det fortsatt er for tidlig å si hvilke konsepter som skal inn, men røper at det kommer et par kulturtilbud som ikke er i Oslo i dag. Tilbudene kommer også til å være aktivitetsrettet. 

– Kultur trenger ikke å kun være et galleri, det er mye mer enn det. Det kan også være aktiviteter. Vi ønsker å ha fokus på norsk kultur. Gjennom Nusfjord har vi blitt kjent med fikse i nord, og den norske kulturarven som vi ønsker å formidle i større grad. Dette kan være alt fra bekledning til mat og drikke – kultur kan ha mange former. Vi ønsker å skape tilbud som både er interessant for nordmenn og turister, særlig nå som Skandinavia er på kartet, sier hun. 

 Pilene peker oppover 

Området er stadig i vekst og Krefting fremhever at det har vært en omsetningsvekst i Barcode på totalt 22 prosent, sammenlignet med i fjor. Serveringskonseptene har hatt en vekst på 26 prosent (til og med september 2019). Krefting tror det er flere årsaker til veksten. 

Det er nok en kombinasjon av at flere har flyttet til området. Det har kommet to nye boligbygg på Munch Brygge, innflyttingen har startet på Bispevika Nord, samt flere kontorbrukere og turister. Vi ser også at Oslobeboerne blir flinkere til å besøke denne delen av byen og er på tur i området for å følge med på utviklingen, sier hun. 

Munch Brygge har en sentral beliggenhet mellom Operaen og det nye Munch-museet. Når prosjektet ferdigstilles vil det bestå av fire boligblokker fordelt over to kvartaler, delt av en skrå diagonal gate. LUND+SLAATTO Arkitekter har tegnet prosjektet og mottok Oslo Arkitektforenings Arkitekturpris i 2019. 

 Åpningssukksess 

I juni åpnet Brasserie Rivoli på Munch Brygge. Restauranten eies og drives av Kari Innerå, tidligere nordisk mester og olympisk mester i kokkekunst og Silje Steien, tidligere daglig leder for Alex Sushi Gruppen. 

– I åpningsmåneden omsatte Brasserie Rivoli for 2,2 millioner eksklusive moms. Dette er utrolig bra. Konseptet er et fransk brasseri som leverer skandinaviske råvarer av svært høy kvalitet. Interiøret er også helt rått, fremhever hun. 

Det er radius design som har stått for interiøret. 

Andre konsepter som kommer er Jan Vardøens italienske suksess, Villa Paradiso. Restauranten åpner våren 2020. 

– Dette blir et helt fantastisk lokale, der takhøyden på sitt høyeste blir 7,4 meter. Det blir 850 kvadratmeter inne med muligheter for 292 kvadratmeter uteservering – dette blir Oslos råeste uteservering, sier Krefting 

 Talor Made åpner til våren. Det lekne og instagramvennlige doughnutkonseptet har sitt utspring fra Talor & Jørgen som holdt til på Youngstorget. Her blir det servert hjemmelagde doughnuts av høy kvalitet. Krefting bekrefter videre at klesbutikken Cavour åpner med en egen dameavdeling på Munch Brygge og herreavdeling i Bispevika Nord, samt at det kommer to nye serveringsteder i Barcode. 

– Driverne bak Vaaghals tror så mye på området at de åpner et serveringssted til i området. Et konsept med indisk og tapasserving. Pokalen åpner fotballpub, og skal satse på after work, forteller hun og avslører at de har kontakt med flere potensielle leietakere. 

(Visited 3 224 times, 6 visits today)