Produktinformasjonen er ofte ett Google-søk unna, men 81 prosent av kundene drar heller til en vanlig butikk for å lære om nye produkter. På tross av overskriftene om butikkdød og netthandelens seier, har butikkene fortsatt en plass i folks handlevaner, viser undersøkelsen gjort av Connected Shoppers Report fra Salesforce. 83 prosent shoppere planlegger å handle i fysiske butikker til julehandelen ifølge rapporten.

Hovedårsaken er at folk ønsker å kunne se og ta på varer. Når selv to-dagers levering ikke er raskt nok, er det en tur til den nærmeste butikken som vinner kundene. Å få varene i hånden umiddelbart er en annen grunn.

Det betyr ikke at de samme kundene avstår fra å bruke nettet.

– Dagens shopper er ekspert på multitasking og inspiserer produkter personlig samtidig som de leser om dem på nettet via mobilen. Noen butikker utmerker seg ved å kombinere det fysiske og digitale via geolokalisering, og kan sende en rabattkupong til kundens mobiltelefon når de befinner seg i butikken. Slik kan de ligge foran i konkurransen. Men 45 prosent av kundene sier butikker i altfor liten grad gjør dette, står det i undersøkelsen. Rapporten viser samtidig hvorfor mange forlater butikken uten å handle. 25 prosent har valgt å gå ett annet sted som følge av dårlig butikkopplevelse.

Nordiske tall

65 prosent foretrekker å gå i butikken når de skal kjøpe et produkt for første gang

14 prosent velger nettbutikk

60 prosent handler med ett spesifikt merke i tankene

Hva som er tilgjengelig i butikken er det som påvirker kundenes planlagte julehandel mest

75 prosent av kundene har handlet på nett og for å hente i butikk (klikk & hent)

Topp tre grunner til at folk velger butikk er:

  1. For å se og ta på varen
  2. For å få produktet umiddelbart
  3. For å få en god butikkopplevelse