Et London-besøk innebærer ofte mye farting på tvers av byen. En sjelden mulighet er å bli godt kjent i et område. I mai besøkte NæringsEiendom Mayfair i forbindelsen med Radisson Hotel Groups overtakelse av det ikoniske – The May Fair Hotel. Dette er det første hotellet i England som er en del av den eksklusive Radisson Collection. Der det stilles skyhøye krav til standard, eiendom og nabolag. Selve hotellet forteller mye om områdets historie. Hotellet har vært en lekeplass for Londons sosietetssamfunn helt siden King George V og Queen Mary. Vi tok et dybdedykk i Mayfair. Det interessante å merke seg er hvor gjennomført og tro til området alle butikker, hotell og serveringsteder er. Med noen av verdens kanskje dyreste leier, er det naturlig å tiltrekke seg luksussegmentet. Ikke bare er dette det stedet i London med flest Michelin-stjerner, fra Hakkasan, Murano, COYA til Alain Ducasse at The Dorchester, men her finner du også den høyeste konsentrasjonen av femstjerners hotell i London og en eksklusiv shoppingarena med kjente designere. I kombinasjon med historie, fantastisk arkitektur, kulturscene og berømte gallerier. Det er overrepresentert av dresskledde menn i forretningsforbindelser, enten det er lunsjer eller middager, og høye heler og designervesker. Ifølge hotellet er det mange gjester og besøkende som i all hovedsak kun oppholder seg i dette området.
Like attraktiv i dag som for 100 år siden
Det som fascinerte mest er kanskje forankringen i Mayfair, og den lange historien flere av stedene har. Noe som er sjeldent i Oslo-sammenheng. Ta Burlington Arcade for eksempel, de har huset butikkene sine helt siden 1819. Vi besøkte også Fortum & Mason, som kanskje er det mest elegante varehuset i byen. Med historie helt tilbake til 1707. En guidet tur der handler om mer en piknikkurver og te, du får en reise gjennom flere århundrer og en forståelse av hvor tro de er til konseptet, service og kundeopplevelse. At et så gammelt brand klarer å holde seg tidsriktig, og til og med ligge noen steg foran mens andre står ovenfor butikkdød er ganske interessant. De fyller fem etasjer med alt fra matmarked, til vareutsalg og bespisning. De er kanskje mest kjent for sin afternoon tea eller teseremoni – med egne guider som tar deg med på en reise gjennom historien og sortimentet.
Tøft i toppen
I London er konkurransen stor, og blant jetsettere, snobber og pengesterke mennesker handler mye om det siste og beste. For å henge med i svingene er det avgjørende å være attraktiv til enhver tid. The May Fair Hotel blant annet har vært den den offisielle partneren til London Fashion Week og BFI Film Festival i over et tiår. De samarbeider også med Victoria & Albert Museum for å tilby en skreddersydd hotellpakker, og cocktailer dedikert til Christian Dior: Designer of Dreams Exhibition. Som flere andre konsepter finner du en miks – alle må tilby noe mer. For nå handler det vel så mye om selve opplevelsen, som produktet. De kombinerer glitrende Baccarat lysekroner og tidløs eleganse, med et mer moderne boutiquepreg. The May Fair Hotel har et av de største og mest varierte utvalgene av gjesterom, med 37 luksussuiter og mer enn 400 rom. Gjestene har tilgang til May Fair Spa & Gym, samt 11 toppmoderne møte- og konferanserom for å imøtekomme forretningsreisende. Hotellet har også et imponerende mat- og drikkesuplement, med May Fair Kitchen som tilbyr det beste av spanske og italienske småretter, den prisbelønte May Fair Bar med et bredt utvalg av cocktails og den elegante May Fair Terrace som gir en mer intim opplevelse. Å være et attraktivt valg for bespisning eller som møteplass er nesten like viktig som overnattingsdøgn. Og det er helt klar ut ifra klientellet at dette også fungerer som en arbeidsplass, en moderne og mer fornem form for coworking.
En unik global samling
Radisson Hotel Group, signerte nylig en 10 års forlengelse av partneravtalen med Edwardian Hotels London, som eier og driver The May Fair Hotel og 11 Radisson Blu Edwardian eiendommer. De har tydeligvis troen på at dette konseptet skal vedvare.
Federico J. González-Tejera, administrerende direktør i Radisson Hospitality AB og styreformann for Radisson Global Group Global Steering Committee, uttalte under reåpningen som var i mai: «Vi er utrolig stolte over å ønske et ikonisk hotell som The May Fair Hotel velkommen til Radisson Collection familien, og vi er glade for å ha en avtale om ytterligere utvidelse av vårt strategiske partnerskap med Edwardian Hotels London i 10 år, som går helt til 2063. Med sin uslåelige beliggenhet til sin kulinariske stil og luksuriøse velværefasiliteter, alt med The May Fair Hotel er bygd opp for å levere en eksepsjonell gjestopplevelse. Vi opprettet Radisson Collection med ambisjonen om å gi våre gjester en unik global samling av hoteller som tilbyr en eksepsjonell opplevelse av enkel, moderne livsstil – samtidig som hver eiendom gjenspeiler den enkelte karakteren av beliggenheten. I denne forbindelse kan The May Fair Hotel ikke være et bedre eksempel.»
– Jeg er glad for at The May Fair Hotel har blitt anerkjent som Londons første hotell i Radisson Collection, og vi gleder oss til neste fase av vårt langsiktige strategiske partnerskap med Radisson Hotel Group. Dette er en fordring til vår uvikende forpliktelse til gjesteservice og er en anerkjennelse av The May Fair Hotels fremtredende posisjon i Storbritannias konkurransedyktige luksushotell-marked, uttalte Jasminder Singh OBE, leder og administrerende direktør i Edwardian Hotels London.
Det langvarige forholdet mellom Radisson Hotel Group og Edwardian Hotels London har styrket seg under det nye eierskapet av Jin Jiang International og Sino-Cee Funds oppkjøp sent i fjor. Samarbeidet har gjort det mulig for Edwardian Hotels London å videreutvikle sin merkevare og portefølje av eiendommer internasjonalt. Dette vil styrke hotellkjedens potensiale i det kinesiske markedet.