MESH har signert 5.500 kvadratmeter med Møller Eiendom i Møllergata 6 og 8. Anders H. Mjåset, en av gründerne bak MESH forteller at de har vært på jakt etter et passende bygg lenge. Dette bygget har alt.

– Byggene minner mye om Tordenskiolds gate 3. Her får vi bakgård, samme struktur, perfekt beliggenhet ved Youngstorget, noe våre medlemmer vil sette pris på og kort avstand til vår andre hub ved Nasjonalteateret, sier han og påpeker at det kun tar fem minutter mellom stedene.

Mjåset legger ikke skjul på at tiden var inne for å ekspandere. Byggene har vært fulle et par år, og ventelisten er lang.

– Det var viktig for oss å finne et sted som passet og en gårdeier som forstår hva vi driver med. Nå slår vi to gårder sammen og oppgraderer til moderne lokaler. Vi får to bakgårder og den ene blir koblet til der interiørbutikken Huseby ligger i dag, og den andre bakgården blir glasset inn, forklarer han.

Interiøret vil bli i kjent MESH-stil med teglstein og røff struktur, men med en betydelig oppgradering og mer fokus på kvalitet.

– Hver av byggene har fem etasjer og når disse slås sammen får vi flater på 1000 kvadratmeter i hver etasje. De største brukerne vi har i dag er selskaper opp mot 50 ansatte, men vi ser for oss bedrifter med maks 30 ansatte, samt at vi kommer til å ha en del enkeltplasser. Det blir mat og drikke i restauranten fra morgen til kveld, og hundrevis av eventer i året, sier Mjåset, og understreker at de er et innovasjonshus, hub og coworking space.

Foto: Møller Eiendom/Finn Ståle Felberg

MESH vil løfte området

Markedsdirektør i Møller Eiendom, Pål Bøe er glad for å få MESH inn. Han tror dette vil bidra til å løfte området.

– Dette er en gate med mye liv på kveldstid, men vi håper at ved å få inn en aktør som MESH vil dette skape mer aktivitet gjennom døgnet, og at mange vil ønske å ha disse som naboer sier han.

Eiendomsselskapet eier Møllergata 4 og 12 fra før, og ser for seg en revitalisering av området. Møllergata 6 og 8, der MESH skal leie det meste av bygget skal ferdigstilles i mai 2020.

– Dette blir en omfattende oppgradering som vil skje i flere faser. Eiendommene vil i stor grad få nye tekniske anlegg, nye overflater og de to bygningene får sammenhengende planløsninger. I fase to skal vi glasse inn bakgården i Møllergata 6 og knytte den sammen med hovedinngangen og kafeen som blir liggende i de gamle Husebylokalene, sier Bøe.

Foto: Møller Eiendom/Finn Ståle Felberg

Markedsdirektøren er klar på hvorfor de valgte MESH.

– Vi vet hva de har fått til. De var først ute i Oslo med coworking og er like populære fortsatt. Det de driver med er vanskelig å kopiere. De har miljøet, eventene og kulturen. Å gjenskape dette er vanskelig. De har lykkes med å tiltrekke seg folk og har over 50.000 besøkende hvert år fordelt på 600 eventer, sier han, og Mjåset skyter inn at det er vanskeligere enn å drive en administrasjon med medlemmer – det kan alle få til.

Møller Eiendom har også vært aksjonær i MESH siden 2016, og Mjåset beskriver eiendomsselskapet som «ungt og fremoverlent», og et av selskapene som var tidlig ute og forstod hvor denne trenden ville gå.

– Vi har snakket med mange eiendomsselskap, men Møller er unge og kule. De ble med i 2016, da var det kun noen få som var interessert. Derimot det siste året vil alle samarbeide med oss. Mange har vært litt trege, men Møller forstod tidlig hva vi drev med. Jeg tror det har mye med alder og hvordan et selskap tenker, sier Mjåset.

I de nye MESH-lokalene blir det fokus på kvalitet i materialer.

Ikke redd for konkurrenter

Nå er det svært mange aktører som satser på coworking og utleie av fleksible kontorplasser. Den kjente internasjonale aktøren, Wework har signert i Oslo, men dette bekymrer ikke Mjåset.

– Alle vil drive med flekskontorer. Vi har et helt annet fokus. Ingen vil for eksempel tenke at Wework vil bli en konkurrent for Kulturhuset. Det samme gjelder oss. Vi har fokus på nettverk, kultur og miljøet i byggene våre. Vi er en innovasjonshub der medlemmene får mye mer enn en kontorplass. Det er det vanskelig å konkurrere mot, sier han og påpeker at deres modell er vanskelig å kopiere for store aktører og eiendomsselskap.

– Spaces og Wework har en amerikansk modell som de ruller ut i mange land, og markedsfører hardt. Vårt nettverk, alle eventene og tjenestene våre gjør oss unike. Vi har rettet oss mot et spesifikt segment som gjør oss annerledes, vi er en nisje. Vi har avanserte måter å koble folk på tvers av miljøet, sier han og avslutter: – Vi er gründere selv, vi vet hva de trenger for å vokse og hvordan de tenker.

MESH vil også tilby alle medlemmene sine å benytte alle byggene de har. Også den planlagte huben i Drammen og San Francisco.

(Visited 1 092 times, 1 visits today)