På tide, tenker nok mange. For de har allerede alt av fasiliteter, gjester, nettverk, service og kunnskap. Comfort Hotels er én av dem. De tilrettelegger for at deres lobbyer skal fungere som en arbeidsplass. Hotellets rolle er i endring. Den utvides fra å fokusere på overnattende gjester til et ønske om å tiltrekke seg byens borgere gjennom ulike kanaler.

Johanna Furenbäck, hotelldirektør på Comfort Hotel Grand Central, forteller at alle deres hoteller skal ha coworkingbord og arbeidsplasser i lobbyen. Denne høsten kjører blant annet Comfort Hotel Børsparken et testprosjekt. Der de vil se om det er grunnlag og interesse for å tilby coworkplasser i lobbyen inkludert hotellfrokost, kaffe, wifi og tilgang på gym.

Størst i Europa

Franske AccorHotels, annonserte før sommeren at de i samarbeid med coworkingaktøren, WOJO skal bli det største coworking brandet i Europa innen 2022. Ved å lansere 1.200 space i løpet av tre år. Noe av årsaken er at businessreisende forventer høyere standard når de er ute og reiser.

Hotellkjeden, The Marriott oppgraderer blant annet lobbyene sine for å tilrettelegge for bedre arbeidsflyt. Ett av grepene er produktive bord med USB-kabler og skuffer som kan leies.

Marriott International har også implementert coworking space på deres Moxy Hotels-lokasjoner. Der de retter seg mot millennials og businessreisende. For å skape liv gjennom døgnet, blir spacet brukt som møteplass på kveldene.

Dømt til å lykkes

Slik jeg ser det, er coworking en naturlig plattform for mange hoteller. De har allerede arenaen og ingrediensene for å lykkes. Businessenter, konferanse- og møterom er godt implementert over flere tiår. Kombinasjonen av sentrale lokasjoner, lekkert interiør, høy service og matservering vil løfte dette i riktig retning. For ikke å glemme at de allerede har folkene og nettverket. Dette er den perfekte muligheten til å bringe både gjester og lokale sammen. Noe som forhåpentligvis kan føre til mer innovasjon, nye samarbeid og økt kunnskap.