– Vi merker at det er roligere i markedet nå. Det er få aktører som er ute og titter. Serveringssiden går fortsatt veldig bra. Derimot går det mer trått i retail. Kort oppsummert – liten aktivitet første halvår, sier Lars Simen Paulgaard, partner/Head of Retail i Malling & Co. Han var trolig en av de som signerte flest leiekontrakter innenfor high-street retail og servering i 2018. Totalt signerte han leiekontrakter for 10.000 kvadratmeter i disse segmentene.

Han påpeker at prosessene tar lenger tid. Samt at flere sitter på gjerdet og ikke vet om de tør å flytte eller åpne nye butikker.

– Butikkaktørene er redde for å signere lange leieavtaler med høy minimumsleie. De ønsker at utleier skal ta mer av risikoen. Vi tror fremover at leietaker og gårdeier må dele mer av risikoen. Det vil bli mer omsetningsbaserte leiekontrakter, understreker retaileksperten.

Primært opplever Paulgaard dette i CBD, Karl Johan og sidegatene rundt.

– Butikkene tør ikke å signere på toppnivåer, slik de gjorde for noen år siden. Ikke alle gårdeiere har tatt dette innover seg, og det er et problem at det tar tid. Med omsetningsbasert leie får de ikke dette på salgsprisen, det tar gjerne tre år. For gårdeiere som tenker langsiktig, uten tanker om å selge er dette et mindre problem, forklarer han.

Drastisk nedgang

På spørsmål om status for retail i Bogstadveien og Hegdehaugsveien, svarer Paulgaard at handlegaten har fått seg nedtur.

– Min teori er at gårdeierne ikke har vært tålmodige nok etter gjenåpningen av gaten. De var flinke til å gi leietakerne rabatter de to årene byggingen sto på, men når gaten var ferdig skrudde de opp leien. Imellomtiden har kundesegmentet endre seg, da gaten lå nede, forklarer han og legger til at flere butikker har flyttet til sentrum og at det har kommet en del kjedekonsepter som gjør handlegaten mindre attraktiv.

– Det er mulig at Valkyrien vil gi området et løft når det står klart, sier han.

Paulgaard trekker frem et annet viktig poeng, nemlig Milleniums. Nå har de større handlekraft. Denne gruppen bruker mer penger på opplevelser, aktiviteter, reiser og mat og drikke.

– Vi ser at brukermønsteret har endret seg, og nå har faktisk denne gruppen penger å bruke, men de er mer opptatt av å kose seg. Det er ikke mange år siden restauranter i Oslo var stengt søndag og mandag, nå er det vanskelig å få bord på de populære restaurantene disse dagene. Oslo er i en enorm utvikling når det kommer til mat- og drikkesegmentet. Ta Oslo Street Food som et eksempel, det har gått over all forventing med over 500 sitteplasser og alltid fulle lokaler. Det er kø på utsiden, avslutter han.

Nylig signerte kontrakter

Lars Simen Paulgaard, partner/Head of Retail i Malling & Co, har nylig signert disse leiekontraktene:

Restauranten, Bon Lio. De flytter fra Fredensborgveien til Sofienberggata 17, og åpner i august/september 2019.

WayNor har signert en ny avtale i Karl Johans gate 20 (David Andersen gården) – åpner i Januar 2020.

Polestar har utvidet sin butikk i Øvre Slottsgate 7, og åpner verdens første Polestar butikk i september 2019.

The Juicery har signert ny leieavtale hos Storebrand i Vikaterrassen, og de åpner nå snart.