De seneste årene har området rundt Youngstorget fått et kraftig løft. Olav Thon Gruppen har oppgradert Torggata, og det har kommet inn mange spennende butikker og serveringskonsepter i gaten. Samtidig har Torggata Bad blitt pusset opp og fått inn Oslo Street Food som et vellykket tilskudd til Torggata. Nå rykker de store eiendomsaktørene inn i gaten.
– Vi har stor tro på at det som skjer på bakkeplan er viktig for kontorleietakerne, sier Pål Bøe om utviklingen av Torggata.
Han er markedsdirektør i Møller Eiendom, som i fjor kjøpte tre eiendommer i Møllergata i Oslo sentrum. Dermed har selskapet Møllergata 4 (som var i porteføljen før kjøpene), 6, 8 og 12 i den tidligere belastede gaten. Eiendommene Møllergata 4, 6 og 8 henger sammen og har et samlet areal på 13 000 kvadratmeter.
– Fra å ikke være på radaren for kontorbrukerne ser vi nå at Møllergata er blitt blant de mest etterspurte områdene i Oslo sentrum, uttalte Thomas Sletten i Møller Eiendom i forbindelse med kjøpene.
– Interessant område
Pål Bøe har stor tro på Oslo sentrum og området rundt Møllergata.
– Vi synes sentrum generelt har sett bra ut over tid. Med økte kostander og dårligere tilgjengelighet for bil i størstedelen av Oslo, har et godt kollektivtilbud blitt stadig viktigere. Sentrum øst blir oppfattet som det mest interessante området for mange leietakere, med utviklingen av nye møteplasser og serveringskonsepter i området rundt Youngstorget og Torggata. Møllergata ligger veldig godt plassert i forhold til denne utviklingen, i tillegg tror vi det vil være gunstig å ligge tett på det nye regjeringskvartalet, sier Bøe til NæringsEiendom.
Han merker at området blir stadig mer attraktivt hos leietakerne. Det slår ut i økte leiepriser.
– Vi opplever stor etterspørsel etter lokalene som vi har vært i markedet med. Leienivået har økt i takt med resten av sentrum, og på gode lokaler ligger vi i området rundt 3000 kroner per kvadratmeter, sier Bøe.
Kjøper gjerne mer
Møller Eiendom er en av de store eiendomsaktørene i Norge, med ambisjoner om en eiendomsportefølje på 10 milliarder kroner. Selskapet kan komme til å kjøpe mer i Oslo sentrum.
– Vi er generelt på jakt etter å vokse porteføljen vår og vil være interessert i andre eiendommer i området, sier Bøe.