Hotell eller kontor – brukerbehovene som skal dekkes er gjerne de samme, spesielt når det gjelder fellesarealer og sosiale soner. Hotellgjestene har mange behov, og disse må dekkes på ulike måter: egentid på et godt planlagt hotellrom, arbeidslunsj i restauranten eller uformelle møter i en travel hotellobby. I hotellsektoren designes lokalene derfor med utgangspunktet i prinsippet om variasjon. Slik bør vi tenke når det gjelder fellesarealene på arbeidsplassene også. Sosiale soner, møterom, prosjektrom og kantiner må skreddersys til sine respektive bruksmåter.

Sosialt torg 

Hotellobbyen gir gjestene mulighet for å møtes i uformelle, men komfortable omgivelser. Varierte sittemuligheter og en miks av lave sofaer og høye barstoler kombinert med praktiske fasiliteter som kaffebar og printer gjør hotellobbyen til en viktig møteplass. Overført til kontoret betyr det at man med fordel kan slå resepsjonen sammen med sosial sone og innrede et flerbrukstorg som fremmer økt samhandling mellom medarbeidere og besøkende. Med andre ord: Innred en vennlig, men effektiv samarbeidsarena som samtidig gir et dynamisk førsteinntrykk av virksomheten.

Det sosiale torget hos Arvato Finans er multifunksjonelt og hotellinspirert. Det er lagt stor vekt på å skape en god atmosfære. Sitteløsningene er varierte, og det er mulig å holde uformelle møter eller å slappe av – alene eller sammen med andre. Resepsjonen er integrert i lokalet. Foto: Niklas Hart

Identitetsskapende møterom

Møterommene har som hovedmål å bringe mennesker sammen. De skal selvsagt være funksjonelle og velutstyrte mht. teknologi, og valg av stoler, møtebord, farger og belysningseffekter setter rammer for stemningen og gjennomføringen av møtet. Men møterommene er også en utmerket arena for å visualisere virksomhetens identitet og fortelle hva den står for. Kall det gjerne omdømmebygging eller merkevarebygging. Viktig er det i alle fall.

Thon Hotel Fosnavåg er et konferansehotell med et uttalt mål om å speile samfunnet det er en del av. Den lokale identiteten preges av nærheten til havet og havets ressurser, og det synes i møterommene.

Kantine eller personalrestaurant?

Mange kantiner står tomme store deler av døgnet – det er folk der kun i lunsjpausen og ved spesielle anledninger. I hotellnæringen er man opptatt av fleksibilitet og flerbruksmuligheter gjennom hele døgnet. Det gir arealeffektivitet og kostnadsbesparelser. Denne tenkningen egner seg i kontorsektoren også. Kantinelokalet har stort brukspotensial som kan utnyttes ved hjelp av soneinndeling, fleksibel møblering og variert belysning. En personalrestaurant kan innredes for effektiv lunsjavvikling samtidig som den passer til frokostmøter og kombinerte kvelds- og middagsmøter. Den kan også gjerne ha en liten bibliotek-krok for den som vil sitte komfortabelt og lese dokumenter.

Restauranten på Thon Hotel Storo skal brukes av hotell- og konferansegjester til  frokost, lunsj og middag. Det er også mulig å arrangere frokost- og lunsjmøter i lokalet. Restauranten er delt inn i fire soner med ulikt interiør, og den har svært varierte sittemøbler; sofaer, lenestoler, spisestuestoler og cafestoler.

Ha dette i tankene neste gang du er på hotell. Du blir overrasket over hvor mye inspirasjon du kan hente til bruk på eget kontor.

(Visited 635 times, 3 visits today)