Apotekergata 10 er lett gjenkjennelig. Det har store røde fasader og ligger bare et steinkast unna den legendariske avisgata. Her holdt Schibsted til i 21 år før de fant et nytt hjem i 2018. Nå har coworking-aktøren Spaces restaurert bygget i ni måneder, og er klar for å fylle bygget med spennende bedrifter.

– Apotekergata 10 har blitt helt unikt i coworking-bransjen. Med kontorer i ni etasjer, takterrasse og utsikt over hele byen vil Spaces tilby en møteplass og et kontortilbud utenom det vanlige, sier Lise Lillevold, salgsdirektør i IWG, som eier Spaces-konseptet.

Spaces har allerede signert med flere selskaper. Alt fra små, norske tech-startups til internasjonale konsern flytter inn. Nå håper kontorutleieren å lokke til seg også små og store mediebedrifter.

Skal gjenskape mediesjela

– Vi vil ha alle slags kunder, ikke bare mediefolk, men det er klart det hadde vært gøy om noe av den gamle Schibsted-sjela fortsatt kunne sitte i veggene, sier Lillevold.

Lillevold, som selv har jobbet både i Schibsted, Egmont og Bonnier, mener alt har endret seg de siste årene.

– Bransjen har vært i ekstrem utvikling. De tradisjonelle mediehusene må tenke nytt, også når det gjelder kontorlokaler og fasiliteter, sier Lillevold.

Fleksible arbeidsplasser er ingen nyhet, men over de siste årene har det globale markedet vokst i snitt med 13 prosent per år, og nåværende vekst forventes å øke til 21 prosent. IWG er verdensledende i dette markedet, med kontorkonsepter som Spaces og Regus.

Økende trend

Trenden med å leie fullservice kontorlokaler er i sterk vekst. Dette gir mer fleksibilitet. Det er enklere for bedrifter å skalere kontorene opp og ned, i tråd med veksten. I tillegg kan leietakerne benytte seg av Spaces-kontorer over hele verden.

– Man kan benytte private kontorer, men likevel være en del av et større miljø. Det gir en helt unik mulighet for kontakt på tvers, sier Lillevold.