Variasjon er stikkordet. Når vi planlegger, må vi ha tre tanker i hodet samtidig. For at sonene skal innby til bruk må de skille seg tydelig fra resten av arbeidsplassen fungere som trivselskapende møteplasser for avbrekk i arbeidshverdagen egne seg for uformelle ad-hoc møter.
De sosiale sonene må gi medarbeidere og besøkende mulighet for og treffes i komfortable omgivelser. Man må kunne sette seg ned for å arbeide, ha små møter, spise litt, lese aviser, sitte og tenke – eller ikke gjøre noe som helst. Det må derfor legges stor vekt på bekvemmelighet, variasjon og estetikk. Medarbeiderne trenger fri fra monotone, åpne landskap. Stimulerende sosiale soner øker arbeidsgleden og styrker engasjementet og tilknytningen til arbeidsplassen. Her følger et knippe sosiale soner som har det til felles at de fungerer godt for medarbeidere og besøkende. Målet har selvsagt også vært å speile de ulike bedriftenes identitet.
Bedriftens fargesprakende møteplass: Her henter medarbeiderne energi mellom arbeidsøktene. Sonen skal også bli virksomhetens mini-bibliotek – derfor er det rikelig med hyller til bøker og magasiner. Foto: Niklas Hart
Corporate imagebygging: Denne virksomheten har høye formalitetskrav. Det stramme uttrykket mykes opp av et raust kjøkken, grønne vekster, tekstiler og lyseffekter som tilfører et lunt og hjemlig preg. (Qualified Professionals, foto: Niklas Hart.
Røft og maskulint: Interiøret i den sosiale sonen er annerledes enn i området hvor medarbeiderne arbeider. Dette gir god variasjon i hverdagen. Kombinasjonen av høye barstoler og lave, komfortable sittemøbler skaper variasjon og øker bruksmulighetene. Thon Flex, foto: Niklas Hart
De avskjermede blå båsene i denne bedriftens trafikkareal er kledd med støyisolerende tekstiler og har lampeskjermer av filt. Her sitter man nesten like uforstyrret som i et eget rom. Små møter, telefonsamtaler eller en stille stund – båsene egner seg til mye. Infront, foto: Niklas Hart
Denne virksomheten har valgt det motsatte av et corporate uttrykk: Stilen er uformell, feminin og innbydende. Norske kvinners sanitetsforening, foto: Niklas Hart