Geir Olav Opheim, administrerende direktør i Iceland Mat, forteller at ved månedsskiftet åpner en ny dagligvarebutikk på St. Hanshaugen.

– Iceland mat har ingenting med Island å gjøre, men tilbyr et bredere utvalg produkter enn andre dagligvarekjeder. Selve navnet kommer av at butikken har et stort utvalg frysevarer, og utover vanlige dagligvarer har de et større utvalg internasjonale varer, sier han.

De tilbyr også en rekke egenproduserte varer, blant annet et bredt utvalg ferdigretter laget med rene råvarer uten tilsetningsstoffer og konserveringsmidler.

– Iceland mat er et konsept fra den engelske dagligvarekjeden Iceland Foods, og er en av Storbritannias raskest voksende og mest innovative matkjeder. De har butikker i 10 land, og selger egenproduserte produkter til over 40 land på verdensbasis, sier Opheim.

I Norge har kjeden allerede åpnet to butikker, en i Asker og en i Larvik. I tillegg til den nye butikken på St. Hanshaugen, skal de i løpet av våren åpne ytterligere to butikker, på henholdsvis Stovner Senter og på Bekkestua i Bærum.

 Tilpasset vegetarianere og veganere

– Iceland mat skiller seg tydelig ut fra resten av byens matbutikker, blant annet på grunn av det store utvalget av vegetariske og veganske produkter – noe som blir mer og mer etterspurt i Oslo. Butikken har en rekke nisjeprodukter som ikke er lett å få tak i andre steder, men tilbyr også vanlige varer til samme pris som lavpriskjedene, fremhever han.