– Vi åpner et helt nytt konseptvarehus med kafé på Vinstra og flytter inn i nye varehus på Mosjøen, i Egersund, i Steinkjer, på Gol og i Stavanger, sier Dag Bergby, konstituert daglig leder i Biltema.
Siden Biltema kom til Norge i 1983, har etableringstakten aldri vært raskere. I Norden har de som mål å åpne et nytt konseptvarehus hver måned i 2019. For Norge er målet 100 varehus innen 2028. I dag ligger de på 64 varehus.
– Vi er i rute til å nå målene. Akkurat nå konsentrerer vi oss om å flytte de siste små varehusene til tomter som er store nok til å huse vår type plasskrevende handel, sier Bergby.
Biltema ser samtidig etter nye områder å etablere seg i og ber kommuner, bønder og eiendomsfolk om å tips.
– Vi ser etter godt synlige og trafikkerte plasser, og behovet vårt for å sette opp et konseptvarehus er 15-20 dekar, sier Bergby.
For å få plass til alle 19 000 varene i sortimentet, bygges de nye varehusene fra 5500 kvadratmeter og oppover. Bygningene skal også huse flere hentelager, kafé, utstillinger og brede handlegater. Handelsparker utenfor bysentrum, med gode parkeringsmuligheter er attraktive steder.
100 nye arbeidsplasser
En Biltema-etablering fører ofte til at flere andre butikker spretter opp i nærheten. I tillegg skapes nye arbeidsplasser.
– Vi har startet planleggingen av ansettelser på Vinstra og i Stavanger. Fremover vil nye varehus og økt omsetning kreve flere ansatte. Det kan dreie seg om opp mot 100 nye arbeidsplasser i 2019. Selger vi mer, kan vi ansette flere. Det er en positiv spiral, sier Bergby.